En av Swedbanks tidigare chefer lyfte bort information om kunder kopplade till advokatbyrån Mossack Fonseca i skatteparadiset Panama, rapporterar SVT.
Swedbanks tidigare chef undanhöll information om Mossack Fonseca-kopplade kunder
Mest läst i kategorin
I samband med en utredning om penningtvätt under 2016 fick Swedbank, som en av ett 20-tal banker, ett brev från amerikanska finansmyndigheten med frågor om banken hade kunder med kopplingar till advokatbyrån Mossack Fonseca i skatteparadiset Panama. Swedbanks kontor i New York svarade 2016 att banken inte hade några kunder med koppling till Mossack Fonseca, för att sedan, år 2018, uppge att banken visserligen hade kunder kopplade till Mossack Fonseca, men bara i Sverige och Norge. Det rapporterar Nyhetsbyrån Direkt med hänvisning till SVT som hänvisar till till e-postmeddelanden som gjorts publika i och med svindleriåtalet mot Swedbanks tidigare vd Birgitte Bonnesen.
”Inte ett ord nämns om alla de kunder med koppling till Mossack Fonseca som Swedbank har i Baltikum – och nya uppgifter i åtalet visar att det inte var en olyckshändelse”, skriver SVT.
Swedbank visste redan under 2018 att banken att man hade en stor mängd misstänkta kunder i Baltikum med kopplingar till Mossack Fonseca, skriver SVT. Det var en av Swedbanks anställda som i förhör i den svenska utredningen mot Bonnesen uppgav att bankledningen i samråd med den amerikanska advokatbyrån Clifford & Chance ”valde att inte redovisa Swedbanks dotterbolag i Baltikum”.
En av bankens medarbetare uppmärksammade att uppgifterna inte stämde i ett mejl till Bonnesens närmsta chefskollega:
”Så du vet sen, vi har alltså många träffar i Baltikum på MF” (Mossak Fonseca).
Den aktuella anställlda fick följande svar:
”därför ville jag ju ha bort dem i scopet :)”.