Historien om svenska Neonodes kamp mot storbolagen Apple och Samsung blir nu poddokumentär, i regi av Jesper Spanne. Han förklarar för Realtid att poddarbetet gav honom insikten att teknikvärlden bitvis är rätt cynisk och att de stora bolagen har en enorm makt.
”Slipade advokater med ständigt nya ess i rockärmen”
En unik patentportfölj baserad på tidig innovation inom ett relevant område, kombinerat med en strategi som är genomtänkt. Det är hemligheten bakom aktiefavoriten Neonodes framgångar i patentkampen mot teknikjättar som Google, Apple och Samsung. Det sa patentexperten Gustav Brismark till Realtid i vintras efter att bolaget vunnit en patentprövning med Google relaterad till ett patent för mobila handdatorer.
Detta är en av delarna som ingår i dokumentären ”Miljardpatentet: Neonodeavtalet”, som idag släpps på Spotify Dok. Bakom produktionen står Jesper Spanne och Alaska Film & TV.
– Det började med att jag läste en tidningsnotis om att Neonode hade stämt både Apple och Samsung för patentintrång. Det lät lite som ett hopplöst långskott. Men då fick jag kontakt med Felix Lindberg, en hobbyentusiast som gjort enormt omfattande research om stämningsprocessen. Jag fick massor av dokument av Felix: förhör, avtal och gamla skisser på uppfinningar som fanns i utredningen, säger Jesper Spanne till Realtid, och fortsätter:
– Jag upptäckte att det fanns en tydlig berättelse där: två teknikintresserade barndomsvänner som uppfunnit en revolutionerande teknik, men gått miste om en förmögenhet på det. Och nu – tjugo år senare – en gigantisk patentstrid mot Apple, Samsung och Alphabet. Det fanns en uppenbar David och Goliat-dynamik där, säger han.
Mobiltelefoner med pekskärmsfunktionalitet är vad det hela handlar om. Den första telefonen lanserade Neonode 2002 och baserades på Windows CE. Därefter har bolagets resa innehållet både framsteg och bakslag: I december 2008 försattes bolaget i konkurs, men kort därefter bildades det nya bolaget Neonode Technology. Realtids sista artikel om Neonode under 2010-talet publicerades 2011 och handlade om vd Per Bystedts miljonprogramsprojekt som genomfördes tillsammans med kändisar som Björn Ulvaeus, Sandro Catenacci och Tomas Ledin, samt den svenskarabiske Preem-shejken Muhammed Al Amoudi och lyxhotellkedjan Fasano. Totalt sett har Realtid publicerat över 30 artiklar om Neonode sedan 2005.
Har du själv förändrat någon uppfattning kring rättigheterna för sveptekniken under arbetets gång?
– Sveptekniken är så självklar idag att man nästan glömmer bort att det är en uppfinning. Dagens unga som aldrig upplevt knapptelefoner tänker inte på att tekniken uppfanns för bara tjugo år sen. Där kommer också den juridiska biten in med enorma resurser som läggs på att avgöra patentstrider. Det är extremt slipade advokater som driver processer på uppdrag av storbolagen och de har ständigt nya ess i rockärmen. Att höra Magnus Goertz och Thomas Eriksson berätta om hur de uppfann och utvecklade det här, och vad som hände sedan, fick mig att inse att teknikvärlden bitvis är rätt cynisk och att de stora bolagen har en enorm makt, säger Jesper Spanne, och fortsätter:
– Magnus och Thomas är utan tvekan visionärer. Magnus berättar i dokumentären att han alltid drivits av att skapa verktyg för människor, ända sedan han följde med sin pappa till jobbet när han var liten. Däremot såg de nog inte framför sig att de skulle behöva stå i rättssalen och försvara sina uppfinningar mot några av världens mäktigaste företag. Eller rättare sagt, de ville aldrig stå i rättssalarna över huvud taget, säger han.
Vad blev du mest förvånad över i arbetet med dokumentären?
– Att uppfinnarna själva inte berättat om det här tidigare. I början tyckte jag att det var märkligt att det inte fanns mer information om det. Det här var ju en väldigt speciell story, dessutom med svensk anknytning – varför har den inte berättats tidigare? Men som framkommer i dokumentären har det funnits en rad olika anledningar till det. En av dem är att uppfinnarna själva inte har något med den nu pågående stämningen att göra. Det handlar om deras uppfinning, deras patent – men de har inga pengar att vinna på stämningen. Sen finns det en rad andra intressanta skäl, men jag ska inte avslöja för mycket redan nu, säger Jesper Spanne.
Varför publiceras den just på Spotify Dok?
– Den här historien har många vändningar och rör sig i tid mellan tidigt 2000-tal och nutid. Den kräver bitvis lyssnarens uppmärksamhet för att man ska hänga med. Spotify Doks format och tilltal fungerar bra med den här sortens berättande. Förhoppningsvis känner sig lyssnaren belönad när historien går i mål, i det här fallet fortsätter berättelsen att skrivas i realtid, just precis nu, säger Jesper Spanne.