Endast 13 procent av familjeföretagen överlever till tredje generationen. Svenska familjedynastier som Bonnier och Wallenberg har hittat nyckeln till långsiktig överlevnad.
Så undviker familjeföretagen "Succession"-bråk
”Ett tag går det att styra på distans. Men man behöver någon form av minsta nivå av skit under naglarna”, säger Annelie Karlsson, vd för Family Business Network (FBN), till Svenska Dagbladet.
I 25 år har hon studerat hur Sveriges mäktigaste företagsfamiljer hanterar generationsskiften. Hemligheten bakom framgången, menar hon, ligger i kombinationen av professionell styrning och aktivt ägarengagemang.
Missa inte: Sjätte generationen Wallenberg gör sig redo – de är i fokus. Realtid
Statistiken talar sitt tydliga språk – endast 13 procent av familjeföretagen överlever till tredje generationen.
Särskilda utbildningsprogram
För att motverka detta mönster har svenska familjedynastier börjat arbeta mer strukturerat med ägarstyrning.
Både Bonnier och Wallenberg har infört formella strukturer med så kallade ”family constitutions” och särskilda utbildningsprogram för nästa generation.
Läs mer: Kvinnor välkomnas att leda Wallenbergsfären. Realtid
”Det krävs ett gediget ägararbete och en process för ett generationsskifte där de som är berörda av besluten behöver vara både delaktiga och engagerade”, förklarar Karlsson.
En intressant utveckling är att allt fler kvinnor tar över ledande positioner i Sveriges familjedynastier.
Företag som Johnson, Stenbeck och Lundberg är på väg att få kvinnligt ledarskap. Men enligt Karlsson handlar denna trend mindre om jämställdhet och mer om maktstrukturer.
Missa inte: Kompetens först – kravet inför Wallenbergs generationsbyte. Realtid
”Jag tror tyvärr att det är så att klass går före kön. I bemärkelsen att har du makt kan du gå emot normer”, säger hon.
Alla kort på bordet
Särskilt noterbart är Wallenbergsfärens förändrade hållning.
Efter att länge ha tonat ned familjeaspekten, erkände Jacob Wallenberg nyligen för Svenska Dagbladet att man är ett familjeföretag.
Uttalandet markerar en betydande förändring i hur en av Sveriges mest inflytelserika företagsfamiljer väljer att presentera sig.
Läs även: Wallenbergs rådgivare bland sommarpratande börsprofiler. Dagens PS