EU har tagit fram nya direktiv för att stärka konsumenternas skydd. Alla medlemsländer måste följa direktivet och hur länderna ska uppnå målet får de bestämma själva. I Sverige får vi en ny konsumentköplag den 1 maj 2022 för att svensk lagstiftning ska vara i harmoni med de nya direktiven.
Så påverkar den nya konsumentköplagen ditt företag
Mest läst i kategorin
Derya Kulbay, jurist på Lexly, välkomnar den nya lagen som bland annat ger ökade rättigheter för konsumenten men även sätter en större press på företag att producera mer hållbara varor.
Den nya konsumentköplagen börjar att gälla den 1 maj, och i juli följer ännu flera uppdateringar i avtalsvillkorslagen, distansavtalslagen och marknadsföringslagen. När konsumenträttsreglerna nu uppdateras gäller det att som företagare vara på tårna, annars kan dyra böter vara att vänta.
– De bolag som inte följer de nya lagarna kan tvingas böta 4 procent av bolagets årliga omsättning – precis detsamma som gäller för GDPR-lagstiftningen. Jag upplever att kunskapen om den nya lagstiftningen och hur det påverkar den egna verksamheten är förvånansvärt låg – det är hög tid nu att som företagare sätta sig in i vad som gäller, säger Derya Kulbay, jurist på Lexly.
Stärkt konsumenträtt
Den nya lagen stärker konsumenternas rättigheter bland annat vad gäller leverans av varor eller tjänster men ger också konsumenten ett starkare skydd vid reklamation.
– Idag ansvarar företag för fel som uppkommer inom sex månader från köptillfället, om företaget inte kan bevisa att felet uppkommit på grund av konsumenten. Dessa sex månader har förlängts till två år i nya lagen. Alla fel som uppkommer inom två år anses alltså ha funnits vid köptillfället om säljaren inte kan bevisa motsatsen. Företag har med andra ord ett större ansvar för produktens livslängd, säger Derya Kulbay.
Digitalt innehåll och personuppgifter som betalningsmedel
Lagen innehåller även uppdateringar som bättre speglar konsumtionsmönstret med ökad handel över nätet och den ökade konsumtionen av digitala varor. I det innefattas bland annat fysiska produkter som innehåller digitala delar, exempelvis mjukvara. Likaså utökas definitionen av varor till att också omfatta digitalt innehåll.
– Företag som säljer digitala tjänster och digitalt innehåll behöver komma in i rätt konsumenttänk. Till exempel kan personuppgifter komma att ses som betalningsmedel vilket gör att innebörden av “gratis appar” i Appstore förändras. Och företag som säljer varor där mjukvaran uppdateras löpande, som exemplevis en smartphone, har en skyldighet att se till att mjukvaran kan uppdateras så att produkten håller längre, säger Derya Kulbay.
Skillnader i lagstiftningen inom EU
Derya Kulbay uppmanar alla företag att se över sina allmänna villkor och att se till att all kommunikation med konsumenten sker i enlighet med lagen.
– Företag behöver sätta sig in i den nya lagen och se till att säljorganisationen, marknadsavdelningen, kundsupport – ja alla som på något sätt möter konsumenten har koll på vad som gäller. Har man som företag verksamhet i flera EU-länder gäller det dessutom att vara uppmärksam på lokala skillnader. EU:s medlemmar väljer nämligen själva hur direktiven ska tolkas, och därför kan lagstiftningen se olika ut i olika länder, säger Derya Kulbay.
Definitioner
Tidigare har vi bara haft två definitioner som ”konsument” och näringsidkare” definierade i lagen och nu får vi flera nya definitioner där bland annat ”vara” definieras.
Varor
I begreppet varor ingår nu även varor med digitala delar och varor med digitalt innehåll, till exempel operativsystem och applikationer.
Reklamationsrätt
Reklamationsrätten gäller i tre år efter att en vara levererats och det påverkas inte av garantin.
Betalning med personuppgifter
Om ett företag erbjuder digitala tjänster eller digitalt innehåll gratis mot att du ger företaget rätt att använda dina personuppgifter för andra ändamål, ses det som ett konsumentköp numera. Vilket innebär att du omfattas av konsumenträtten fast du inte genomfört ett regelrätt köp.
Den omvända bevisbördan
Säljaren måste bevisa att fel som upptäcks inom två år inte fanns vid köptillfället. Tidigare har tidsgränsen varit sex månader. För dig som konsument innebär det alltså att säljaren måste kunna bevisa att det inte fanns några produktfel från början.
Avbeställning
Som konsument har du rätt att avbeställa varan fram tills att den kommit dig tillhanda.
Felbedömning
Den nya lagen innebär att fel bedöms utifrån två olika sorters krav:
– Subjektiva krav=de krav som finns i avtalet
– Objektiva krav=att varans funktion motsvarar dina förväntningar.
Garantier
Som konsument ska du få tillgång till rätt information om varan och garantivillkoren måste stämma överens med marknadsföringen av varan.
Marknadsföring
Du ska få samma villkor som företaget anger i sin marknadsföring ska gälla och de ska stämma överens med villkoren i garantin.
Uppsägning av avtal
Om en ändring av en vara innebär att dess funktion försämras, har du rätt att säga upp avtalet inom 30 dagar.
Anmäla företag som bryter mot konsumentköplagen
Om ett företag inte uppfyller kraven i konsumentköplagen kan du anmäla det till Konsumentverket (”Anmäl till konsumentverket”). Enligt de nya direktiven kommer nya sanktionsavgifter för överträdelser av vissa konsumentregler att gälla. Sanktionsavgifterna föreslås kunna dömas ut vid brott mot vissa specifika konsumentregler, bland annat vid bristande information till konsumenter innan och efter ett distansköp, bristande prisinformation och oskäliga avtalsvillkor gentemot konsumenter.
Exempel på vad som regleras i konsumentköplagen:
- Reklamation
- Försenad eller utebliven leverans
- Avbeställning
- Företagets ansvar
- Ditt (konsumentens) ansvar.