Tre år efter att svenska företag drog sig ur Ryssland börjar rätten till deras varumärken upphöra. Nu kan inhemska aktörer fritt ta över dem, enligt experter.
Ryssland hotar svenska varumärken: "Fritt att tas över"


Ett av de första tydliga exemplen gäller Ericsson (börskurs Ericsson), vars varumärkesrättigheter i Ryssland har flyttats över till ett inhemskt bolag. Detta enligt uppgifter från den ryska affärstidningen Kommersant, rapporterar Affärsvärlden.
Bakgrunden är att många internationella bolag lämnade Ryssland efter invasionen av Ukraina 2022.
Missa inte: Vill tillbaka till Ryssland – men är dörren redan stängd? Realtid
Landets svar blev att ta kontroll över företag som ägs till minst 25 procent av aktörer från så kallade ”ovänliga” länder.
”Oroväckande”
Samtidigt har ryska företag börjat ansöka om varumärken som liknar de utländska, ibland med endast mindre förändringar i logotyp eller design.
Ett känt exempel är ett ryskt möbelföretag med namnet Idea som försökte registrera en symbol liknande Ikeas.
I Ericssons fall är det ryska Rusklimat som nu fått rättigheterna till varumärket i Ryssland, vilket enligt Kommersant är det första fallet där ett utländskt företag fråntas sitt skydd av domstol efter att ha lämnat landet.

Rysslands sanktioner – USA lättar och Europa förstärker trycket
Vladimir Putin ser lättade sanktioner från USA framför sig.
Christina Wainikka, expert på immaterialrätt vid Svenskt Näringsliv, ser utvecklingen som mycket problematisk:
”Det är oroväckande att flera svenska bolag nu riskerar att förlora rätten till sina varumärken. Det finns nu allt mindre som talar för att svenska företag kommer att kunna känna sig trygga i att verka i Ryssland även om kriget tar slut”, säger hon till Tidningen Näringslivet.
Senaste nytt
Svårare för svenska företag
Enligt rysk lag måste ett registrerat varumärke börja användas inom tre år, annars förlorar det sitt skydd. Eftersom många bolag drog sig ur Ryssland redan 2022, har tidsfristen nu löpt ut.
Läs även: Fred i Ukraina kan gynna svenska företag. Realtid
”Varumärkena kan därmed fritt tas över av ryska aktörer”, säger Wainikka. Det gör det betydligt svårare för svenska företag att återvända till marknaden i framtiden.
Hon påpekar samtidigt att produkter som bär dessa varumärken inte kan exporteras till länder där skyddet fortfarande är i kraft, vilket ytterligare bidrar till Rysslands växande ekonomiska isolering.

Swedbank-ekonomens drastiska drag: ”Sålde alla USA-fonder”
Analyschefen på Swedbank sålde alla sina USA- och globalfonder efter att han fick nog av Donald Trump.
ANNONS

Journalist med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader.

Journalist med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader.