Peter Näslunds karriär har gått som en dans, men den som alltid springer snabbast kan också hamna i otakt. Med musiken hittade han tillbaka till glädjen i yrket. I stället för att kliva av ökade han sitt engagemang. Som nytillträdd MP för DLA Piper tänker han ge Sveriges största byråer en match.
“Rockadvokaten” har vuxit i kostymen
Mest läst i kategorin
För tio år sedan övervägde han att lämna branschen. Om någon då hade sagt att han om tio år skulle sitta i styrelsen och till och med vara managing partner (MP) i Nordens största globala affärsjuridiska byrå hade han bara skrattat, berättar Peter Näslund. Realtid träffar honom på nästan samma adress som det en gång tog fart, i början av 1990-talet.
Vi ska strax ta det från början, men först en snabb resumé: För en månad sedan tillträdde Peter Näslund som MP för DLA Piper i Sverige. Han är känd för en bredare allmänhet som den som förvaltade finansmannen och mångmiljardären Carl-Erik Björkegrens konkurs i början av 1990-talet. I musikkretsar är han känd som advokaten som driver skivbolag. Och i advokatkretsar som den framgångsrika M&A-juristen och delägaren som kunde haft en alternativ karriär som entreprenör, företrädesvis inom musikindustrin. Hans karriär har varit minst sagt innehållsrik. Samtidigt som han strängt taget aldrig flyttat på sig.
– Jag har aldrig lämnat den byrå jag började på. Det var den 12 februari 1990 som jag började på Hägglund & Ramm-Ericson. Jag hade suttit ting i Stenungssund och tänkte att ett eller två år i Stockholm, det hör livet till, säger Peter Näslund och gör en gest mot fönstret:
– Byrån låg här mitt emot på Kungsgatan 8. Så det längsta jag har flyttat i mitt yrkesliv är ungefär 50 meter tvärs över gatan.
Den advokatbyrå han kom till 1990 bestod av fem delägare, Peter Näslund var således den sjätte juristen att anställas. I dag består styrkan av 110 jurister och byrån har bytt namn flera gånger under resans gång. I dag är byrån helt integrerad i den globala advokatfirman DLA Piper och marknadsför sig som Nordens största affärsjuridiska byrå.
Peter Näslunds karriär tog en rivstart – efter bara tre år på byrån var han redan delägare, samma år som han fick sin advokattitel.
– Visst gick det lite snabbare på den tiden än det gör på en stor byrå i dag, men mitt fall var nog ändå ganska exceptionellt, det stämmer, säger Peter Näslund ödmjukt.
Förutom hårt arbete framhåller han att hans karriärutveckling på ett lyckosamt sätt sammanfallit med Sveriges ekonomiska konjunktur. Han hade så att säga “tur” som började just när fastighetskrisen briserade i början av 1990-talet.
– Från augusti 1990 och framåt gick stora delar av Sverige i konkurs. Det var ju fastighetskraschen som blev väldigt spektakulär på många sätt och efter det jobbade jag cirka fem år mer eller mindre heltid med konkurser, vilket var en viktig del av byråns verksamhet.
Själv hade han inget “spontant intresse alls för konkurser”. Men i efterhand säger han att konkursförvaltningen var den bästa skolan för att bli en duktig transaktionsjurist.
Det var som finansmannen Carl-Erik Björkegrens konkursförvaltare som Peter Näslund blev riksbekant.
Carl-Erik Björkegren som sedermera försvann och till slut dödförklarades betraktades i perioder som Sveriges absolut rikaste person. Han drev ett tiotal bolag, som han hade gått i personlig borgen för.
– Han betraktade det nog som att det inte spelade någon roll för han uppfattade sig själv som så gränslöst rik, så han hade inte en tanke på att hans affärsimperium skulle gå omkull.
Peter Näslund beskriver det som att Björkegren, i likhet med många andra, helt enkelt tappade fotfästet. Hägglund & Ramm-Ericson fick agera städfirma efter 1980-talets börsyra och svindlande affärer.
Byrån fortsatte att växa. 2001 var man 21 jurister och skulle bli fler – samt hinna med några sammanslagningar och namnbyten – innan byrån 2005 gick in i DLA, som så småningom blev DLA Piper.
Under tiden hinner Peter Näslund med att byta inriktning på sin bana. Sen han var liten pojk har hans grundintresse varit börs och företag, ja svenskt näringsliv i dess mest positiva bemärkelse, berättar han.
– Så länge jag kan minnas har jag egentligen hållit på med affärer och är ju lite entreprenör själv egentligen. Jag hade en massa projekt under uppväxten – allt ifrån jultidningar och majblommor till små företag som jag drev.
När konkurserna klingade av kring 1995 var det därför naturligt för Peter Näslund att röra sig i riktning mot de positiva transaktionerna, som han säger. Samtidigt poängterar han hur nyttigt det varit att börja i den negativa änden.
– Obeståndsplattformen har varit otroligt nyttig att ha med sig när man jobbar med förvärv och olika finansieringslösningar och strukturer, för då har man hela bilden. Om saker och ting går snett så vet man alla konsekvenser av olika upplägg och strukturer.
Karriären rullade på, barnen kom och allt var som det skulle. Men för ganska exakt tio år sedan upplevde Peter Näslund att han för första gången började tvivla på sin karriär.
– Jag jobbade på men kanske var jag lite uttråkad, vad vet jag. Jag har mycket hög energinivå och vill alltid att det ska hända saker i tillvaron, säger han. Det var helt enkelt inte lika kul längre.
Som en skänk från ovan kom en möjlighet att förena några av hans största intressen: musik och entreprenörskap.
Peter Näslund har alltid spelat gitarr och haft den framlidne Jack Mittleman som gitarrlärare och mentor. Nu skulle Jack arrangera en stor John Lennon-hyllning på Cirkus med en massa stora internationella och svenska artister, berättar Peter Näslund:
– Men musiker kan oftast inte räkna, annat än till fyra i rock, så han kom och frågade mig: “Kan du titta på den här budgeten?”.
Jovisst, det gjorde Peter Näslund gärna för en kär vän, och ett syfte som han själv känner starkt för.
– Jag kom fram till att han i bästa fall skulle gå 100.000 kronor back, i bästa fall.
De kom fram till att Peter Näslund var bättre lämpad att ta på sig arrangemanget.
– Det slutade med stor succé, ett utsålt Cirkus, stående ovationer och 100.000 plus!
Konserten turnerade och Peter Näslund fick till och med själv stå på scenen och leva ut sin rock ’n roll-dröm. Så blev han även riksbekant som “rockadvokaten”, med ett stort uppslaget reportage i Dagens Industri.
I samband med de populära konserterna blir Peter Näslund även skivbolagsdirektör med den egna labeln Legal Records som gett ut svenska kvalitetsartister som Louise Hoffsten, Staffan Hellstrand, Idde Schultz, Sulo Karlsson (låtskrivare åt Kikki Danielsson bl a), Plura med flera.
Under ett par år gick advokatverksamheten på lägre fart och Peter Näslund lekte med tanken på att bli skivbolagsdirektör på heltid. Det blev ett tiotal album och ett flertal konsertprojekt. Artisterna kom till honom och han valde utifrån sin egen smak. Likadant med konsertprojekten, det blev högkvalitativa och lite udda projekt som Ernst Brunner och Per Ragnars texter ihop med musik av ett antal kända artister på Södra teatern.
Men till slut måste han göra ett val, och då vann juridiken:
– Tack vare att jag gick in i musiken fick jag tillbaka energin och lusten att vara advokat.
I efterhand kan han se att han fick en ganska lindrig omställning.
– Det blev ett fantastiskt sätt att ta sig igenom en inbromsning och tvivel på karriären, i stället för att sitta hemma på kammaren och grubbla eller på någon skärgårdsö, och sedan behöva fatta ett beslut.
Peter Näslund lämnade aldrig byrån, han trappade inte nämnvärt ned på uppdrag heller. Det var egentligen “bara” engagemanget som saknades, delegeringarna blev fler och umgänget med kollegerna mindre.
När han till slut bestämde sig för att vara kvar i byrån, bestämde han sig också för att därtill engagera sig i byråns utveckling på ett sätt som han aldrig gjort tidigare. Så för sex år sedan gick han in i DLA Pipers styrelse.
– Mot precis alla odds faktiskt. Om någon hade sagt för tio år sedan, att du kommer att vara mer engagerad än någonsin i den här byrån, dels leverera en massa jobb och dessutom bli managing partner i firman, hade jag skrattat.
Men detta med att driva byrå faller sig ganska naturligt för en entreprenörssjäl som Peter Näslund. Hans bestämda uppfattning är att alla affärsjurister i dag behöver ha ett intresse för just affärer.
– I kombination med att advokaterna och juristerna är mer specialiserade måste de också vara mer affärsmässiga i sitt tänk. I dag måste man ha något mer än bara juridiken, i takt med att konkurrensen hårdnar är det en stor fördel att ha en affärsförståelse och att kunna jobba med klienten både med frågor om vad som är tillåtet och vad som är en bra juridisk struktur i kombination med vad som är en bra affär. För om du bara är digital i ditt juridiska tänk så krockar det med affären. Entreprenören vill saker och då ska inte advokaten säga “det går inte”, utan advokaten måste kunna hitta alternativa och kreativa lösningar.
Här finns en utvecklingspotential för juristkåren och även för utbildningen, om man ska tolka Peter Näslund.
– De unga som söker sig till yrket idag har fantastiska meritlistor och har ofta arbetat mycket mer målmedvetet än vad som var fallet när jag var student, men om det är någonting jag saknar hos många så är det just det affärsmässiga tänket.
Hur skulle din drömkandidat se ut?
– En jur kand och civilekonom med utmärkta språkkunskaper som har jobbat några år på en transaktionsavdelning på en stor investmentbank och gjort ett antal affärer där – och dessförinnan praktiserat på en affärstidning på somrarna. Och vara 22 år, säger Peter Näslund med glimten i ögat.
I samband med att du utsågs till MP sa du att du vill verka för att alla medarbetare ska komma till sin fulla rätt, hur gör man det?
– Ja, det är mycket viktigt för mig. Vi har en väldigt bra internkultur men den går att stärka ännu mer, det är ett arbete som aldrig tar slut, genom att jobba med en öppenhet och att vi har ett klimat som innebär att vi inkluderar och uppmuntrar varandra. Jag skrev härförleden ett informationsmail och avslutade med: “Ha en bra dag och glöm inte att stötta varandra”. Och jag tror jag fick tio responser med tack för de fina orden.
En av fördelarna som Peter Näslund gärna vill framhålla med DLA Piper är de möjligheter som det innebär att vara del i en global byrå.
– Vi uppmuntrar att man åker på secondments, dels några veckor på de nordiska kontoren, men också längre perioder i andra delar av världen. Nu exempelvis har vi en advokat som är i Sydney i fyra månader och kombinerar det med att han blivit pappa.
DLA Pipers employer branding-arbete har valt en slogan som Peter Näslund verkligen gillar: “Expand your world”.
– Det vill jag att alla ska känna att de kan. Det är ju både den inre och den yttre resan. Det handlar om hur man hittar sin kvalité när den är som bäst utifrån sina förutsättningar.
Peter Näslund konstaterar att dagens arbetsliv är betydligt flexiblare än på hans tid, då en juristbana var väldigt utstakad.
– I dag kommer de unga in med attityden, vad kul vi får se vad som händer. De jobbar stenhårt. Att de inte skulle arbeta lika hårt som vi gjorde, det tycker jag är en myt. Det är precis samma driv och energi som alltid har funnits, men sen är det inte självklart att man följer den inslagna vägen.
En annan myt om den yngre generationen som Peter Näslund inte köper är de skulle vara mindre intresserade av pengar. I så fall skulle vi ha mycket lättare löneförhandlingar, konstaterar han på sitt humoristiska vis.
Det är nästan på dagen en månad sedan han utsågs till ny MP för DLA Piper, och Peter Näslund har redan hunnit göra organisatoriska förändringar. Bland annat har han rekryterat en ny COO och gett rollen en ökad tyngd.
– Begreppsmässigt är det ingen ny titel, men styrkan i positionen är ny i så måtto att det verkligen ska vara min högra hand, som dessutom är väldigt beslutande i många frågor.
Peter Näslund ska fokusera på att vara strategisk och säljande inom advokatdelen. Medan Tobias Wåhlén (närmast från Lindahl) som CCO tar en stark position i verksamheten.
Vad märker medarbetarna av dessa förändringar?
– Framför allt har vi ökat kommunikationsflödet internt i linje med att jag vill inkludera alla på alla plan i arbetet. Inte bara delägarna och juristerna, utan även assistenterna och receptionisterna. Jag vill att alla ska förstå vad vår affär är och vad vår leverans är till klienterna. Ju mer alla förstår det, desto bättre kommer vi att arbeta, ju roligare blir det och desto bättre kommer vi att leverera till kunderna.
Ett ökat samarbete mellan de olika funktionerna på byrån kommer att leda till ett bättre och effektivare arbete och en mer kvalitativ slutprodukt, är Peter Näslunds övertygelse.
– Det finns tendenser till att avdelningar växer sig väldigt starka och så blir det osynliga murar mot andra och det där är väldigt olyckligt. COO:s nya roll är också en del av att hitta en effektivare organisation, säger Peter Näslund och fortsätter:
– Jag vill inte säga att vi omorganiserar för det är inte det som krävs, utan – återigen – hitta förståelsen för varandras arbete och för vad kunden i slutändan vill ha. Jag vill att alla ska fundera på: “Vad betyder mitt arbete och min insats för kunden?”. Att leverera någonting till en kund är ju hela affärsidén, och då måste man relatera det man gör till just det, så att man inte tänker: “Men vadå jag gör ju bara mitt här, vad spelar det för roll?”. Det spelar all roll, från det att man tar emot i receptionen till slutleverans av ett stort projekt.
Nöjda kunder kräver nöjda medarbetare. Peter Näslund vill gärna förknippas med balans i livet. Med honom själv som norm skulle det bli på en ganska hög nivå, men han framhåller att det ska vara utifrån allas olika förutsättningar.
– Någonting som jag värderar väldigt högt är att folk tar hand om sig. Dels vill jag se människor med balans, man ska kunna ha familj eller låta bli att ha familj. I vilken konstellation man än är ska man ha så goda möjligheter som möjligt att ta hand om sig, såväl i sinnet som fysiskt. När medarbetarna mår bra blir det bättre leverans och resultat för alla, säger han.
En annan viktig utveckling som sammanfaller med att Peter Näslund tar över som MP är den nordiska integrationen inom DLA Piper.
– Det betyder jättemycket. Dels för hur vi samarbetar mellan länderna, eftersom affärer och transaktioner och allt som sker, sker så mycket mer cross border i dag. Det är vanligare och vanligare att ett projekt involverar många länder och då är det en jättestor fördel att vara integrerade i Norden. Vi känner varandra väldigt väl, kan varandras kvalitéer och är bra på att sätta ihop team som jobbar över gränserna. Det också väldigt spännande och inspirerande för medarbetarna att få vara del av den ökande internationaliseringen, säger Peter Näslund.
Trots globaliseringen är det fortfarande så att de nordiska länderna till stor del är varandras prioriterade handelspartner även om detta håller på att förändras menar han.
– De flesta länder har historiskt sett gjort flest affärer med sina grannland och sedan har det avtagit i takt med avståndet. I takt med globaliseringen håller detta på att förändras. I och med att DLA Piper är en av världens största advokatfirmor jobbar vi också mycket med samarbetet och kontakterna mellan länderna utanför Norden. Den som inte är närvarande i ett globalt perspektiv kommer att få det svårt att hänga med i konkurrensen i framtiden, utvecklar Peter Näslund.
Ni säger att ni har en stark marknadsposition, vad betyder det?
– Vi utgår ju från det nordiska perspektivet och konstaterar då att vi är störst i Norden.
DLA Piper leder även ligan när det gäller antalet transaktioner i Norden (ej volymen). En urstark ekonomi har hjälpt till.
– Redan för två år sen började jag känna att nu är det nog dags att se upp lite grand, men sen har det ju fortsatt lika mycket efter det. Antalet nya börsnoteringar slog rekord 2017, private equity-bolagen köper och säljer i en strid ström och det sker spännande konsolideringar på marknaden.
Den starka marknaden avspeglar sig också i byråns resultat:
– Senaste året växte vi med 16 procent i omsättning enligt helt färska siffror. Vi omsatte per den sista april 347 miljoner kronor, jämfört med 299 miljoner året innan, säger Peter Näslund och fortsätter:
– Men det viktigaste är inte att vi ska bli så stora som möjligt, utan vad jag vill se nu är att vi utvecklar alla affärsområden. Vi är starka inom corporate M&A, capital market, arbetsrätt, obestånd och fastighetsrätt. Sen är vi jättebra på många andra områden som regulatory, IPT, tvist och bank & finans men de ska utvecklas både i storlek och leverans. Där finns väldigt mycket att göra och vi har flera tunga rekryteringar på gång.
DLA Piper har bestämt sig för att ge Vinge och Mannheimer Swartling en match:
– På den nationella nivån är det åt det hållet vi tittar. Det är klart att de kan säga att vi är någonting annat som nordisk byrå, men det är upp till var och en att strukturera sig som de vill och vi tror på den här modellen och jämför oss utan problem med de största svenska advokatbyråerna.