Konsumentombudsmannen, KO, anser att resebolaget Detur inte följt lagen om att informera resenärer om rätten att få sina pengar tillbaka efter att ha ställt in sina resor med kort varsel.
Resebolaget Detur riskerar miljonbot
Uppdaterad: 12 okt. 2022Publicerad: 12 okt. 2022
ANNONS
ANNONS
Mest läst i kategorin
Därför kräver KO nu att alla resenärer får besked om att de har rätt till återbetalning inom 14 dagar. Om Detur bryter mot detta beslut kommer bolaget att behöva betala ett vite på 1 miljon kronor, står det i ett pressmeddelande.
KO skriver att paketreselagen är tydlig om att en arrangör som ställer in en paketresa ska utan onödigt dröjsmål senast inom 14 dagar betala tillbaka pengarna till resenären.
–Men för att konsumenterna ska kunna agera måste de först få veta att de kan kräva återbetalning. Här anser vi att Detur allvarligt brister i sin informationsskyldighet, säger Elin Berner, processråd vid KO.
Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS
Senaste nytt
ANNONS