Realtid

Nordnet stämmer Vinge: "Verklighetsfrånvänd uppfattning"

Johan Tidestad, kommunikationschef på Nordet.
Anders Frick
Anders Frick
Uppdaterad: 07 mars 2023Publicerad: 07 mars 2023

Finansinspektionen ger i maj 2022 Nordnet Bank en anmärkning för brister i sin tjänst för intradagsblankning. Nordnet ska också betala en sanktionsavgift på 100 miljoner kronor.

ANNONS
ANNONS

Nordnet bekräftar bristerna, och källor uppger senare för Realtid att blankning var så utbrett på Nordnet att det närmast var en överraskning att FI inte hittade fler fall av olaglig nakenblankning.

Nordnet överklagade beslutet men både Finansinspektionen och Förvaltningsrätten ansåg att överklagan kom in för sent – och därför stämmer nu Nordnet advokatfirman Vinge på 80 miljoner.

– För mig framstår det som grundläggande att en advokat skickar in rätt material till rätt instans i rätt tid. Det handlar om att känna till och agera i enlighet med processrättens absoluta grunder. Misslyckas man med det så berövar man sin klient möjlighet att föra talan i sak, och det är vad som har hänt i det här fallet, säger Johan Tidestad, kommunikationschef på Nordnet.

Han förklarar för Realtid att det inte enbart handlar om förseningen – utan att det har skurit sig mellan banken och advokatfirman på flera plan.

– Jag tycker att Vinge har skött det här dåligt på flera olika sätt. Till att börja med så gör dom ett misstag inom processrättens grunder, och missar inom vilken tid vår överklagan ska skickas in. Effekten blir att vi missar möjligheten att överklaga ett 100-miljonersärende där vi tyckte att vi hade goda chanser att få en rejäl nedsättning av beloppet, säger Johan Tidestad till Realtid.

Han menar vidare att Vinge inte visade någon förståelse för Nordnets klagomål.

– När man har gjort ett sådant här misstag så spelar det stor roll hur man uppträder efteråt. Står man upp på ett rakryggat sätt, erkänner sitt misstag och försöker ställa saker och ting till rätta så är det en sak, men Vinge har agerat helt tvärtom. De påstår att de inte har uppträtt vårdslöst vilket jag anser vara en verklighetsfrånvänd uppfattning. Jag har väldigt svårt att förhålla mig till att en advokatbyrå inte tycker att man har något ansvar för att ens klient inte överklagar i rätt tid. För mig känns det som ett absolut minimum vad man som advokat är ansvarig för, säger Johan Tidestad.

Nu stämmer ni Vinge på 80 miljoner kronor – varifrån kommer den summan?
– Summan på skadeståndet är inte gripen ur luften, utan vi har tagit utgångspunkt i våra och Vinges egna uppskattningar av sannolikt bötesbelopp och då landat på 20 miljoner kronor. Därav vårt krav på 80 miljoner kronor. De grundar sig bland annat på andra fall inom finanssektorn där FI:s beslut har ändrats i domstol, säger han.

ANNONS

Hur bedömer du möjligheterna för er att stämningen utfaller till er favör?
– Jag tycker att vi har ett gott utgångsläge i processen med tanke på det uppenbara fel som har begåtts från Vinges sida. Men jag vill inte uppskatta våra chanser i procent, vi får helt enkelt låta processen ha sin gång. Domstolen kan naturligtvis också ge oss rätt i sak, att Vinge har agerat vårdslöst, men utdöma ett annat belopp i skadestånd, säger Johan Tidestad.

I det här fallet arbetar Nordnet numera istället med advokatfirman Wallin & Partners.

Fotnot: Johan Tidestad har tidigare i Realtid rasat över problematiken med delgivningsförfarandet. Han menade då att eftersom Nordnet skrev under delgivningskvittot för beslutet den 1 juni så borde det vara det datumet som gäller för när överklagandefristen börjar gälla – trots att Realtid redan den 25 maj publicerade en artikel där VD Lars-Åke Norling bekräftade att man tagit del av FI:s beslut.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS