Realtid

Miljonböter för elbolag – konsumenter fakturerades för elavtal de inte beställt

COPYRIGHT SCANPIX SWEDEN
Camilla Jonsson
Camilla Jonsson
Uppdaterad: 06 okt. 2022Publicerad: 06 okt. 2022

Konsumentombudsmannen har stämt Stockholms Elbolag, och även styrelseledamöter och majoritetsaktieägare i bolaget, på grund av telefonförsäljning som skett med hjälp av ett telemarketingföretag. Enligt Konsumentombudsmannen har bolaget ringt till konsumenter och fått dem att ingå avtal med bolaget på ett sätt som inte är tillåtet enligt marknadsföringslagen. Det framgår av ett pressmeddelande från Patent- och marknadsdomstolen.

ANNONS
ANNONS

I flera fall har konsumenter fått intrycket att försäljaren ringt från konsumentens befintliga elleverantör. Försäljare har också uppmanat konsumenter att skicka sms till bolaget som inneburit att konsumenten blivit bunden av elavtal, utan att han eller hon förstått det. Konsumenter har även ringts upp trots att deras telefonnummer varit spärrade i NIX-Telefon. Bolaget har sedan fakturerat konsumenter för elavtal som de inte har beställt, vilket utgör en svartlistad affärsmetod.

– Patent- och marknadsdomstolen har bedömt att Stockholms Elbolag AB har överträtt marknadsföringslagens regler på ett flertal sätt. Bolaget har därför förbjudits att vid vite om 2 000 000 kronor använda de aktuella försäljnings­metoderna. Bolaget har också ålagts att betala marknadsstörningsavgift med 1 miljon kronor, säger Tove Bodegård, rådman i en skriftlig kommentar.

Patent- och marknads­domstolen har emellertid inte ansett det visat att styrelseledamöterna och majoritetsaktieägaren har haft ett sådant inflytande över marknads­föringen att de kan bedömas som medansvariga. Konsument­ombudsmannens talan mot dessa personer lämnas därför utan bifall.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS