Patent- och marknadsdomstolen vid Stockholms tingsrätt slår fast att Stockholms Elbolag AB har använt sig av otillbörlig marknadsföring via telefonförsäljning och på så vis förmått konsumenter att ingå elavtal. Domstolen förbjuder bolaget att fortsätta med vissa försäljningsmetoder.
Miljonböter för elbolag – konsumenter fakturerades för elavtal de inte beställt
Mest läst i kategorin
Konsumentombudsmannen har stämt Stockholms Elbolag, och även styrelseledamöter och majoritetsaktieägare i bolaget, på grund av telefonförsäljning som skett med hjälp av ett telemarketingföretag. Enligt Konsumentombudsmannen har bolaget ringt till konsumenter och fått dem att ingå avtal med bolaget på ett sätt som inte är tillåtet enligt marknadsföringslagen. Det framgår av ett pressmeddelande från Patent- och marknadsdomstolen.
I flera fall har konsumenter fått intrycket att försäljaren ringt från konsumentens befintliga elleverantör. Försäljare har också uppmanat konsumenter att skicka sms till bolaget som inneburit att konsumenten blivit bunden av elavtal, utan att han eller hon förstått det. Konsumenter har även ringts upp trots att deras telefonnummer varit spärrade i NIX-Telefon. Bolaget har sedan fakturerat konsumenter för elavtal som de inte har beställt, vilket utgör en svartlistad affärsmetod.
– Patent- och marknadsdomstolen har bedömt att Stockholms Elbolag AB har överträtt marknadsföringslagens regler på ett flertal sätt. Bolaget har därför förbjudits att vid vite om 2 000 000 kronor använda de aktuella försäljningsmetoderna. Bolaget har också ålagts att betala marknadsstörningsavgift med 1 miljon kronor, säger Tove Bodegård, rådman i en skriftlig kommentar.
Patent- och marknadsdomstolen har emellertid inte ansett det visat att styrelseledamöterna och majoritetsaktieägaren har haft ett sådant inflytande över marknadsföringen att de kan bedömas som medansvariga. Konsumentombudsmannens talan mot dessa personer lämnas därför utan bifall.