Realtid

Lyckad sammanslagning tog Hamilton till storvinst

Emma Berglund är managing partner på Hamilton.
Rakel Lennartsson
Uppdaterad: 11 jan. 2019Publicerad: 11 jan. 2019

Hamilton Advokatbyrå blev dubbelvinnare när Årets advokatbyrå korades i går. Managing Partner Emma Berglund berättar om byråns resa – från sammanslagningen med teamet från Ashurst i Stockholm till prestigepriset.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Realtid TV

Swedsec-licenser återkallas i rekordfart

19 nov. 2024
Spela klippet
Realtid TV

Ekobrott kan ge lika hårda straff som organiserad brottslighet

18 nov. 2024

I går korades 2018 års vinnare av den hedervärda titeln Årets advokatbyrå. 22 byråer tävlade om fem titlar. Hamilton tog hem både Årets advokatbyrå i kategorin stora byråer och Stora klientpriset, som man delade med Lindahl. 

Sammanlagt 1100 klienter har betygsatt en lång rad kriterier som mäter kundnöjdhet. Branschstudien som utförs av Regi fångar också upp trender i kundernas önskemål. Ökad proaktivitet står högt upp på listan från kunderna.

Hamilton arbetar medvetet med just detta, berättar Emma Berglund, när Realtid hälsar på efter storvinsten.

– Det blev ett fantastiskt bra erbjudande till klienterna när Hamilton gick samman med teamet från Ashursts Stockholmskontor, så sammanslagningen har haft avgörande betydelse för dagens utmärkelser, säger hon.

Det var i juli 2016 som Hamilton förstärktes genom att hela teamet från Ashurst i Stockholm slogs samman med advokatbyrån på Hamngatan 27, som varit Hamiltons adress sedan 2005.

Sedan inflytten har byrån successivt utvidgat sina domäner genom att ta över plan efter plan i den spektakulära fastigheten.

– Vi har både kapacitet och utrymme att bli fler och vi tittar hela tiden på utvecklingsmöjligheter och kommer säkert fortsätta att växa, såväl organiskt som genom laterala rekryteringar.

När teamet från Ashursts Stockholmskontor anslöt, växte byrån över en natt med cirka 30 nya medarbetare. I dag består Hamilton av drygt 100 medarbetare varav cirka 50 associates och 24 delägare.

ANNONS

Att få ihop helheten efter en betydande sammanslagning kräver både långsiktighet och energi, berättar Emma Berglund.

– Vi hade en omsättningsökning på hela 70 procent det första räkenskapsåret efter sammanslagningen. Det var en boost för alla att det gick så bra och det spred ytterligare energi i organisationen.

Läs mer om den energikrävande sammanslagningen: ”Vi har gjort fyra år på 24 månader”

Genom teamet från Ashursts Stockholmskontor förstärktes Hamiltons erbjudande inom M&A och Bank och finans, vilket gav Hamilton ett starkt full service-erbjudande.

– Det som varit så bra i vår sammanslagning är att det inte funnits någon intern konkurrens. Tvärtom tror jag alla kände att det var en ”perfect match”, säger Emma Berglund.

Hon berättar att byrån just nu har fokus på att öka sin cross selling.

– Att lyckas vid cross selling kräver att man samarbetar internt på ett bra sätt, att man ser alla klienter som firmans klienter och i alla lägen fokuserar på att sätta ihop det bäst lämpade teamet.

– Ju bättre erbjudande, desto större möjligheter att attrahera och behålla klienter. Det är ingen rocket science utan enkel matematik. Sedan gäller det att få alla att springa mot samma mål.

ANNONS

I går var det inte svårt. Direkt efter att vinsten var mottagen på Haymarket by Scandic vid Hötorget i Stockholm, gick ett internmail ut som uppmanade all personal att komma till ”repan” och fira med champagne.

– Det var stor uppslutning och verkligen jättekul att få fira tillsammans. De fina utmärkelserna är medarbetarnas förtjänst och jag är verkligen stolt över teamet på Hamilton. Utmärkelserna ger stolthet hos medarbetarna och jag tror att alla är extra peppade att fortsätta leverera efter två sådana här priser.

2018 var första gången som Hamilton aktivt valde att medverka i branschstudien genom att skicka in en referenslista över sina kunder. Dessa återfinns särskilt bland de medelstora och stora bolagen och Hamilton kommer fortsätta att satsa på den specialiserade rådgivningen i komplexa affärer.

– Vi kommer fortsätta att sälja in oss som specialister. Vi följer självklart teknikutvecklingen aktivt och vilka AI-hjälpmedel som utvecklas, men vi har ingen ambition att vara först ut med ett digitalt erbjudande, säger Emma Berglund och fortsätter:

– Vi fokuserar på det vi är bra på och vi ser att vi levererar spetskompetens som inga maskiner kan utföra. Ett kvitto på det är vår höga andel rankade partners.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS