Lufthansa bötfälls med rekordhöga fyra miljoner dollar av det amerikanska transportdepartementet (DOT). Detta efter att ha hindrat 128 judiska passagerare från att gå ombord på ett anslutande flyg.
Lufthansa stoppade judiska passagerare – får rekordböter
Mest läst i kategorin
Incidenten inträffade i maj 2022 under en resa från New York till Budapest via Frankfurt och har beskrivits som religiös diskriminering.
Myndighetens utredning fann att passagerarna, varav de flesta var ortodoxa judar, behandlades som en enhet och nekades ombordstigning på grund av ”ett fåtal individers påstådda misskötsel”, enligt Wall Street Journal.
Under resans första etapp ska besättningen ha uppmanat passagerarna att bära ansiktsmask och undvika att samlas i gångarna. Enligt DOT följde de flesta instruktionerna, men trots detta nekades de vidare resa.
Läs även: Minskat rörelseresultat för Lufthansa – flygpriser faller. Realtid
”Förvirrade och upprörda”
När flygpersonalen i Frankfurt kallade upp namnen på dem som fick följa med på den fortsatta resan, lämnades 128 personer kvar på flygplatsen ”förvirrade och upprörda”, rapporterar New York Times.
En video från händelsen visar en Lufthansa-anställd som säger till en upprörd man: ”Det var judiska personer som ställde till det.” Till detta svarade mannen: ”Så alla judar är förbjudna att flyga med Lufthansa idag?” varpå hon bekräftade att detta gällde ”just för denna flygning”.
Transportminister Pete Buttigieg understryker allvaret i DOT:s beslut.
”Ingen ska utsättas för diskriminering när de reser”, säger han och fortsätter:
”Dagens åtgärd sänder ett tydligt budskap till flygindustrin om att vi är redo att utreda och agera när passagerares rättigheter kränks.”
Läs även: Ljusare tider för SAS – mörkare för Arlanda. Realtid
Största boten någonsin
Boten är den största någonsin utdelad av DOT för brott mot medborgerliga rättigheter, där Lufthansa får betala två miljoner dollar direkt. Resterande två miljoner krediteras som ersättning för de drabbade passagerarna.
Enligt BBC har Lufthansa bemött händelsen som ”bristande kommunikation och missförstånd”, men hävdar att ingen diskriminering har ägt rum.
I ett uttalande efter incidenten beklagade företaget omständigheterna och meddelade att de samarbetar med judiska organisationer för att införa utbildning mot antisemitism.
Läs även: Vett och etikett på flygresan – enligt nordborna: ”Fascinerande”. Realtid