Realtid

Kund förlorar rättstvist mot Nordea: "Otroligt tufft besked"

Kund förlorar rättstvist mot Nordea – får inte tillbaka 100 000 kronor
Nu har det principiellt viktiga målet avgjorts – till kundens nackdel. (Foto: Henrik Montgomery/TT)
Simon Kronö
Simon Kronö
Uppdaterad: 11 nov. 2024Publicerad: 11 nov. 2024

Kunden lurades att överföra 100 000 kronor via Swish till bedragare. Trots att kunden hävdar att Nordea har agerat oaktsamt, frias storbanken från ansvar.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Realtid TV

Ekobrottsmyndighetens framtid osäker – facken slår larm

13 nov. 2024

Förra året lurades en kund hos Nordea (börskurs Nordea) att överföra inget mindre än 100 000 kronor via Swish till bedragare.

Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) anser att sådana transaktioner är behöriga, vilket är en riktlinje som bankerna har följt. Men kunden, som företräddes av Konsumentombudsmannen (KO), väckte en talan mot Nordea och krävde att få tillbaka pengarna eftersom det saknades ett giltigt samtycke till transaktionen.

Missa inte: Bedragarna allt mer övertygande: ”Många steg”. Realtid

Kunden menade också att att banken hade agerat oaktsamt, bland annat i att man utan omsvep godkände dennes höjning av Swishgränsen från 5 000 kronor till 100 000 kronor. För detta krävde hen skadestånd.

Tingsrätten backar banken

På måndagsförmiddagen avgjordes det principiellt viktiga målet.

Tingsrätten bedömer att överföringen inte varit obehörig eftersom den skett på konsumentens begäran.

Läs mer: Sänkt ränta – inget problem för bankernas vinster. Dagens PS

ANNONS

Vidare anser domstolen att konsumenten inte har kunnat bevisa att banken agerat oaktsamt eller borde ha vidtagit ytterligare åtgärder.

”Banken är alltså inte skyldig att återställa konsumentens konto”, skriver tingsrätten i ett pressmeddelande.

Läs mer: Svenska hushåll på knäna – bankerna skördar miljardvinster. Realtid

ANNONS

”Bankerna har inte agerat”

Sveriges Konsumenter kallar domen för ett ”otroligt tufft besked” för alla som utsatts för bankbedrägerier.

”Vi konsumentvägledare möter dagligen människor som förlorat sina besparingar på grund av bedrägerier som möjliggjorts av bankernas bristande säkerhet. Det är hög tid att bankerna får ta ansvar för det”, säger Anna Sjöblom, ordförande för Konsumentvägledarnas förening, i ett pressmeddelande.

Bankernas senfärdighet i att förebygga bedrägerier får sig också en känga.

”Så länge bankerna inte haft något att förlora har de inte agerat. Tyvärr ger inte dagens dom någon skjuts i säkerhetsarbetet”, Johanna Hållén, generalsekreterare för Sveriges Konsumenter.

ANNONS

Missa inte: Domares arbetsbelastning hotar rättssäkerheten. Realtid

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS