Realtid

Kritik mot inkassobolag som drivit in tvivelaktiga fordringar

Realtid.se
Uppdaterad: 07 mars 2023Publicerad: 07 mars 2023

Integritetsskyddsmyndigheten, IMY, riktar kritik mot inkassobolag som brutit mot inkassolagen genom att driva in tvivelaktiga fordringar.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Realtid TV

Swedsec-licenser återkallas i rekordfart

19 nov. 2024
Spela klippet
Realtid TV

Ekobrott kan ge lika hårda straff som organiserad brottslighet

18 nov. 2024

IMY har uppmärksammats på att företaget G Inkasso AB har drivit in fordringar för det Hongkong-registrerade bolaget Svenskt Fordonsskydd Ltd. Myndigheten har inlett en tillsyn mot inkassobolaget för att utreda om det vidtagit rimliga åtgärder för att försäkra sig om att de fordringar som bolaget åtagit sig att driva in har haft laglig grund. Det framgår av ett pressmeddelande.

I sitt beslut konstaterar IMY att bolaget brutit mot inkassolagen, dels genom att inte tillräckligt ha kontrollerat giltigheten av de fordringar som bolaget driver in för Svenskt Fordonsskydd Ltd, dels genom att ha vidtagit inkassoåtgärder avseende fodringar när det förelegat sannolika skäl för att fordringar inte varit lagligen grundade eller annars framstått som obefogade.

– Det har vållat gäldenärer onödig skada och olägenhet. Inkassobolag måste vidta rimliga åtgärder för att försäkra sig om att de fordringar som bolaget åtar sig att driva in har laglig grund, säger Evelin Palmér som är jurist på IMY i en skriftlig kommentar.

Granskningen inleddes hösten 2021 efter att Konsumentverket fått ta emot många samtal från drabbade kunder.

Svenskt Fordonsskydd Ltd hade då gjort utskick till privatpersoner i Sverige och erbjöd fabriksgarantier för fordon och förlängning av tidigare garantitid, trots att bolaget inte hade någon koppling till försäljaren eller fordonstillverkaren.

Utskicken utgjorde erbjudanden som enligt Konsumentverket kunde misstas för en faktura och vilseleda konsumenten till betalning. Konsumentverket hade sedan 2020 fått in över 800 anmälningar mot Svenskt Fordonsskydd och förde upp bolaget på sin varningslista. Enligt uppgift från Konsumentverket hade fordringar i flera fall gått till inkasso för indrivning.

IMY skriver i tisdagens pressmeddelande att ett inkassobolag som tänkt inleda ett samarbete med en ny uppdragsgivare bör alltid sätta sig in i den presumtiva uppdragsgivarens verksamhet och rutiner. Utöver att hämta in information från uppdragsgivaren själv bör inkassobolaget göra egna kontroller för att bedöma karaktären av uppdragsgivarens verksamhet. Sådana kontroller kan till exempel visa om uppdragsgivaren förekommer på Konsumentverkets eller Svensk Handels varningslista, om den har varit föremål för åtgärder från någon myndighet och vad som skrivs om den på internet i allmänhet.

– Ett inkassobolag bör också efter att ett samarbete har inletts vara lyhörd för reaktioner från kravmottagare eller andra omständigheter som ger skäl att vidta ytterligare kontroller för att bedöma fordringarnas giltighet, säger Evelin Palmér.

ANNONS

I ärendet har framkommit att G Inkasso AB har avslutat samarbetet med Svenskt Fordonsskydd Ltd AB och vidtagit vissa åtgärder för att förbättra sina processfunktioner.

IMY förutsätter att G inkasso AB nu vidtar ytterligare åtgärder för att förbättra sina rutiner i syfte att undvika att medverka till indrivning av tvivelaktiga fordringar.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS