Realtid

Konsumentverket varnar för företaget DinBilGaranti

Konsumentverket varnar för företaget DinBilGaranti
Camilla Jonsson
Camilla Jonsson
Uppdaterad: 17 mars 2023Publicerad: 17 mars 2023

Konsumentverket har sedan juni 2022 mottagit 382 anmälningar mot DinBilGaranti angående främst vilseledande marknadsföring. Anmälningarna och klagomålen har bland annat handlat om de erbjudanden som bolaget skickat ut och som många har uppfattat som fakturor. Det framgår av ett pressmeddelande.

ANNONS
ANNONS

–Många anmälare reagerar på att det felaktigt påstås vara fråga om en förlängning av tidigare eller löpande garanti. Flera har även reagerat på att ”erbjudandet” ser ut som en faktura som man måste betala, säger Cecilia Tisell, Konsumentverkets generaldirektör och Konsumentombudsman, i en skriftlig kommentar.

Konsumentverket bedömer att DinBilGaranti har orsakat och fortfarande orsakar konsumenter betydande problem. Myndigheten finner också att problemen innebär en överhängande risk för ekonomisk skada för konsumenter.

Eftersom bolaget bakom DinBilGaranti är registrerat i Storbritannien och inte har gått att nå har rättsliga åtgärder försvårats. Konsumentverket bedömer att det är angeläget att nå ut till konsumenter och informera om problemen och att det är lämpligt att göra det genom att varna för företaget.

Konsumentverket har tidigare varnat för Svenskt Fordonsskydd Ltd, ett bolag baserat i Hongkong som marknadsförde fordonsgarantier på ett liknande sätt.

 

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS