Affärsinformationsbolaget Karnov genomför just nu tester med artificiell intelligens, där AI-lösningarna säga öka både kundnyttan och företagets eget arbete. Bolaget har redan AI-baserade lösningar på marknaden i södra Sverige och planerar att lansera ytterligare verktyg under året.
Karnov: ”AI kommer att bli ett viktigt verktyg för jurister”
Mest läst i kategorin
”Utvecklingen inom legal tech går fort. Sedan ChatGPT lanserades i slutet av förra året har generativ AI fått ett starkt uppsving. Vi bedömer att generativ AI kommer att bli ett viktigt verktyg för jurister framgent”, skrev Karnovs vd i Sverige, Pontus Bodelsson, i ett kundbrev i maj.
Han skrev också att Karnov redan idag har AI-baserade lösningar ute på marknaden i region syd och bolaget avser lansera ytterligare verktyg under året.
”Vår bedömning är att legal tech kommer att spela en viktig roll som hjälpmedel i att förstå och hantera komplex lagstiftning. Vi för en nära dialog med legal tech-bolag och vi investerar löpande i lösningar som vi tror kommer vara våra kunder till störst nytta”, skrev han.
Realtid ville veta mer om hur Karnov arbetar med AI – inte minst när det gäller prissättning och bemanning, samt vilka typ av ärenden som bolaget anser att AI klarar av bäst. Nu, fyra månader senare, har vi fått svar per e-post från Anne Nørvang Hansen, Group Head of Content Strategy & Quality, på Karnov Group.
”Som företag kommer vi först att använda AI för att anonymisera personlig identifierbar information, till exempel i rättegångshandlingar”, skriver Anne Nørvang Hansen till Realtid.
Hur mycket tid och pengar sparar ni tack vare AI?
”Jämfört med alternativa processer som vi annars kunde ha använt, kommer vi att spara mycket tid genom att använda en AI-stödd lösning för att anonymisera personlig identifierbar information i domar. Jag tror också att vi runt företaget sparar individuell tid genom att använda språkmodeller som sparring när vi förbereder texter”, skriver hon.
Hur använder ni artificiell intelligens för prissättning och bemanning?
”Som leverantör av juridisk information via digitala verktyg har vi under flera år forskat – och testat – användningen av AI. I ett tidigt skede anställde vi AI-experter. Idag har vi ett AI-team som arbetar över företagets linjeorganisation”, skriver hon.
Anne Nørvang Hansen förklarar också att bolaget tittar på hur bolaget kan använda AI-lösningar i sina interna processer:
”Under loppet av några månader kommer vi att använda en ny, AI-stödd lösning för anonymisering av domar, som bygger på en lösning – ANTE Redact, som vi erbjuder kunderna genom företaget ANTE. Karnov äger flera legal tech start-ups, inklusive ANTE. Jag tror att många marknads- och kommunikationsavdelningar – inklusive vår – leker med de nya AI-språkmodellerna som ”sparring” för kreativa texter och bilder. Men det är på ad hoc-basis”, skriver hon.
Hur ser du på eventuell rättsosäkerhet relaterat till AI-beslut?
”Vi är en ledande leverantör av juridisk information i Norden och vi tar vår del av rättssäkerheten på största allvar. Vi kompromissar inte med kvaliteten på vårt innehåll. Våra kunder ska kunna lita på den kunskap vi levererar. Karnov är en av byggstenarna för rättssäkerhet, men det är våra kunder som omsätter det i praktiken varje dag. Vi arbetar intensivt med AI i vår utveckling, men vi introducerar inte nya produkter förrän vi kan intyga kvaliteten”, skriver hon.
Hur påverkas legaltech generellt sett av AI?
”AI påverkar i allt högre grad utvecklingen av legaltech. ChatGPT har tagit världen med storm och visat oss omfattningen av möjligheter – även inom legaltech. Detta har satt ett ökat fokus på utveckling av verktyg med AI. På Karnov tror vi att AI kommer att stärka branschen och våra kunder i framtiden. Advokater och advokater kommer att få snabbare tillgång till nödvändig juridisk kunskap, förbereda dokument mer effektivt och minska tunga manuella uppgifter”, skriver hon.
Vilka är de starkaste trenderna i branschen just nu?
”De starkaste trenderna inom juridiska informationslösningar tror jag är ansvarsfull användning av AI för utveckling av befintliga och nya lösningar, samt integration mellan informationslösningar och mjukvara som stödjer arbetsflöden i kundens företag”, skriver hon.
…och vilka är de vanligaste missuppfattningarna?
”Om du tänker på missuppfattningar om artificiell intelligens så är det att det är en ny teknik. Artificiell intelligens har varit känd och använt i många år och det finns många sätt att använda tekniken. Utgivningen av ChatGPT förra året belyste omfattningen av teknikens möjligheter för oss alla, kanske särskilt för personer som tidigare inte varit intresserade av – eller vårdat om – artificiell intelligens. ChatGPT och andra AI-språkmodeller är förvisso ett genombrott, men tekniken är inte ny”.
Vilka är dina viktigaste insikter, erfarenheter och tips angående AI?
”Var medveten om datasäkerhet och skydd av konfidentiell information, både som leverantör och användare”, svarar Anne Nørvang Hansen.