Gigföretaget Wolt måste betraktas som en arbetsgivare, enligt en färsk dom från Kammarrätten. Beskedet är en stor förändring för gigbranschen och har väckt starka reaktioner – inte minst från Wolt själva.
Kammarrättens dom en "total chock" för gigbranschen
Mest läst i kategorin
”Den här domen kom som en total chock för oss”, säger Johan Grönvall, Sverigechef på Wolt, till Dagens Industri.
Tvisten mellan Arbetsmiljöverket och gigbolaget har pågått i över två år.
Enligt domen utövar Wolt arbetsledning genom att erbjuda utbildning till sina kurirer och använda algoritmer för att fördela uppdrag, vilket enligt rätten innebär att företaget har ett arbetsmiljöansvar.
Missa inte: Explosion i gigekonomin – EU kräver nya regler. Realtid
Saknar kollektivavtal
Wolt, som till skillnad från konkurrenten Foodora saknar kollektivavtal och fasta anställningar, menar dock att deras affärsmodell bygger på frihet för kurirerna att själva välja när och hur de arbetar.
”Vi arbetsleder inte, vilket innebär att vi inte kan ha ett fullt arbetsmiljöansvar”, säger Grönvall, som aviserar att företaget ska söka prövningstillstånd i Högsta förvaltningsdomstolen.
Läs även: Snabba matleveranser slutade i snabb konkurs. Dagens PS
En utmaning
Tidigare har liknande tvister slutat annorlunda. För tre år sedan friades Tiptapp och Taskrunner från arbetsgivaransvar av Förvaltningsrätten. Tiptapps vd Tim Bjelkstam uttryckte då lättnad över domslutet.
”Det är jätteskönt att förvaltningsrätten kom med en tydlig dom”, sa han då till Dagens Industri.
Men Kammarrättens beslut i Woltfallet signalerar en skärpt syn på gigföretagens ansvar.
För Wolt, som förra året omsatte 223 miljoner kronor i Sverige, är domen en utmaning. Samtidigt öppnar den för nya diskussioner om gigekonomins framtid i Sverige.