Realtid

IMY inleder granskning av Klarna

Camilla Jonsson
Camilla Jonsson
Uppdaterad: 16 maj 2022Publicerad: 16 maj 2022

IMY har tagit emot ett antal klagomål som rör Klarnas Checkout-tjänst. Klagomålen rör hur tjänsten hämtar och fyller i personuppgifter efter att köparen endast har fyllt i någon viss personuppgift. Vissa av klagomålen kommer från svenska användare medan andra klagomål kommer från användare i Tyskland och Finland. Det framgår av ett pressmeddelande.

ANNONS
ANNONS

– Dataskyddsförordningen, GDPR, stärker enskildas rättigheter. Bland annat har enskilda rätt att lämna in klagomål till sin nationella dataskyddsmyndighet. Sedan början av 2021 har IMY ett stort fokus på att utreda klagomål från enskilda, säger Ana Maria Orellana Zamorano, som deltar i granskningen av Klarna i en skriftlig kommentar.

IMY ställer frågor till Klarna om sammanlagt tolv klagomål för att utreda om behandlingen av personuppgifter i samband med autoifyllnad av personuppgifter i Checkout-tjänsten är förenlig med bestämmelserna i dataskyddsförordningen.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS