Läkemedelsbranschens informationsgranskningsnämnd (IGN) har bötfällt läkemedelsbolaget Abbvie för en artikel i en annonsbilaga. Bötesbeloppet landade på 110 000 kronor.
Höga böter för Abbvies botoxreklam
Mest läst i kategorin
Bakgrunden till domen är en artikel i en annonsbilaga som följde med Svenska Dagbladet i början av sommaren. I artikeln intervjuas en migränpatient om sina kontakter med vården genom livet. I texten pratar patienten positivt om en förebyggande injektionsbehandling som hen fått sedan 2014. Detta skriver Dagens medicin.
Det IGN slår ned på är dock att Abbvie har flera liknande läkemedel som den som artikeln lyfter fram. Och eftersom den inte namnges specifikt betraktar IGN det som marknadsföring av receptbelagda läkemedel mot allmänheten vilket strider mot det etiska regelverk som läkemedelsbranschen antagit.
– En patient som önskar pröva samma läkemedel som patienten i artikeln använder behöver få det på recept och frågar då rimligen sin läkare vad det kan vara. Med ledning av årtalet 2014 och företaget bakom annonsen torde det ligga nära till hands för en läkare som är van vid migränbehandling att gissa på botox, skriver IGN som bedömde överträdelsen som av normalgrad och utdömde bötesbelopp på 110 000 kronor.
Abbvie försvarade sig med en annan synvinkel än IGN. De menade att eftersom man inte kan identifera den specifika produkten så borde man frias. IGN svarade dock att situationen var annorlunda 2014 då andra injektionsbehandlingar ännu inte lanserats.