Realtid

H&M får kritik av IMY – har gjort det onödigt svårt att slippa reklam

H&M får kritik av IMY – har gjort det onödigt svårt att slippa reklam
Camilla Jonsson
Camilla Jonsson
Uppdaterad: 19 okt. 2023Publicerad: 19 okt. 2023

IMY har inlett en granskning av H&M med anledning av sex klagomål från enskilda som invänt mot att få direktmarknadsföring från bolaget. Klagomålen kommer från personer i Polen, Italien och Storbritannien men har lämnats över till IMY eftersom H&M har sitt huvudkontor i Sverige. Det framgår av ett pressmeddelande.

ANNONS
ANNONS

– Det ska vara lätt att slippa ta del av reklam och erbjudanden som man inte är intresserad av, säger Albin Brunskog som är enhetschef på IMY.

I sitt beslut konstaterar IMY att H&M har brutit mot dataskyddsförordningen genom att inte utan onödigt dröjsmål upphöra med att hantera de klagandes personuppgifter för direktmarknadsföring trots att de klagande invänt mot detta.

I beslutet framgår att bolaget inte haft tillräckliga system och rutiner på plats för att underlätta för de som klagat att utöva sin rätt att kunna invända mot direktmarknadsföring.

IMY utfärdar en administrativ sanktionsavgift på 350 000 kronor mot bolaget för de konstaterade överträdelserna av dataskyddsförordningen.

 

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS