Realtid

Här är värsta elbolagen just nu

Konsumenternas energimarknadsbyrå ger vägledning i frågor som rör el, gas och fjärrvärme, och har även en ”svart lista” med elbolag som de 12 senaste månaderna har genererat flest klagomål i relation till hur många kunder som bolaget har.
Anders Frick
Uppdaterad: 26 okt. 2022Publicerad: 26 okt. 2022

Stockholms elbolag, Telinet Energi, Svealands Elbolag, Nordic green energy och Förvaltningsel i Skandinavien. Det är några av de elhandlare som har fått flest klagomål det senaste året.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Realtid TV

Swedsec-licenser återkallas i rekordfart

19 nov. 2024

När elpriset går upp ökar intresset för elhandel bland såväl vanliga konsumenter som företagare med mer tveksamma intentioner.

Konsumenternas energimarknadsbyrå ger vägledning i frågor som rör el, gas och fjärrvärme, och har även en ”svart lista” med elbolag som de 12 senaste månaderna har genererat flest klagomål i relation till hur många kunder som bolaget har. Högst upp på listan just nu ligger Stockholms elbolag, och klagomålen handlar främst felaktiga fakturor samt om att konsumenterna inte får information om när avtalen går ut. Dessutom finns det klagomål om att det inte går att ångra avtal, att företag skickar fakturor på brytavgifter samt om bolagets bristfälliga kundservice.

Ytterligare bolag på listan är Svealands Elbolag, Nordic green energy och Förvaltningsel i Skandinavien.

För att hamna på klagomålslistan måste det enskilda företaget genererat minst 43 klagomål till Energimarknadsbyrån under de senaste 12 månaderna. Listan och miniminivån uppdateras varje kvartal.

– Den tydligaste trenden just nu är att det är många som hör av sig till oss avseende val av elavtal och oro inför vinterns elräkningar. Vi har också sett under den senaste tiden att konsumenter oftare upplever problem med att nå sin elhandlare och att vissa enstaka elhandlare tyvärr har valt att ta bort möjligheten att nå företaget via telefon och mejl, säger Thomas Björkström på Konsumenternas energimarknadsbyrå till Realtid, och fortsätter:

– Dessutom så trendar nu också klagomål om överlåtelse av elavtal från en elhandlare till en annan men med försämrade avtalsvillkor, klagomål om felaktig fakturering där elhandlaren har svårt att förklara eller visa vad som ska faktureras enligt avtalsvillkoren. Utöver det är det nu fler konsumenter än tidigare som upplever problem med att byta tillbaka från ett timprisavtal till ett traditionellt rörligt avtal, säger Thomas Björkström.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS