Realtid

Överförde pengar från kund till sig själv – mister licens

Rådgivare förlorar licens – hade kundens Bank-id i egen mobil
Rådgivaren hade laddat ner kundens bank-id i sin egen telefon. (Foto: Fotograferna Holmberg/TT)
Annelie Sandström
Uppdaterad: 10 juli 2024Publicerad: 10 juli 2024

Kundens bank-id fanns nedladdat i den egna mobilen. Nu har rådgivarens licens dragits in av Swedsecs disciplinnämnd.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Realtid TV

Swedsec-licenser återkallas i rekordfart

19 nov. 2024
Spela klippet
Realtid TV

Ekobrott kan ge lika hårda straff som organiserad brottslighet

18 nov. 2024

En kundrådgivare har förlorat sin licens efter att inspelade samtal avslöjat att hen tagit emot 50 000 kronor i gåva från en kund genom ett avancerat upplägg, rapporterar Dagens Juridik.

Rådgivaren överförde 75 000 kronor till en bekant till kunden, som sedan förde tillbaka 50 000 kronor till rådgivaren.

Drygt ett år senare tog rådgivaren emot ytterligare 25 000 kronor genom en transaktion från sin egen mobiltelefon, där kundens bank-id hade laddats ned.

Rådgivarens förklaring

Fler mindre gåvor på 5 000 kronor har också mottagits.

Rådgivarens förklaring är att hen har haft en lång relation med kunden och hennes avlidne make och att syftet var att hjälpa dem.

Swedsecs disciplinnämnd bedömer dock att agerandet skadat allmänhetens förtroende för både företaget och finansmarknaden.

Läs mer:
Fem licenshavare har fått sina licenser återkallade hittills i år. Realtid
Förlorade kundernas miljoner – mister licens. Realtid

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS