Realtid

FI granskar 200 försäkringsförmedlare

Foto: TT
Realtid.se
Uppdaterad: 15 maj 2024Publicerad: 15 maj 2024

Finansinspektionen genomför en fördjupad analys om ersättningar, provisioner och intressekonflikter för försäkringsförmedlare som distribuerar sparförsäkringar.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Realtid TV

Swedsec-licenser återkallas i rekordfart

19 nov. 2024
Spela klippet
Realtid TV

Ekobrott kan ge lika hårda straff som organiserad brottslighet

18 nov. 2024
Spela klippet
Realtid TV

Bedragen på 100 000 kronor – banken nekar ansvar

16 nov. 2024

En sparförsäkring är en vanlig tjänst som säljs på finansmarknaden. Det kan till exempel handla om en så kallad kapitalförsäkring eller en livförsäkring med finansiella placeringar. Företag som säljer detta ska anpassa sina erbjudanden efter den enskilda konsumentens behov och ekonomiska förutsättningar. Det skriver Finansinspektionen i ett pressmeddelande.

– Konsumenter ska kunna lita på att det är deras behov som styr vid finansiell rådgivning. Så är inte alltid fallet. I vår tillsyn kan vi se att rådgivare ibland får höga provisioner när de säljer sparförsäkringar som kan vara både dyra och olämpliga för en enskild konsument. Det är inte att sätta konsumentens intressen i första hand, säger Lina de Neergaard, senior finansinspektör på avdelningen Försäkringstillsyn i en skriftlig kommentar.

I den fördjupade analys vi nu startar ska vi granska hur provisioner och ersättningar hos försäkringsförmedlare är uppbyggda och hur de här bolagen arbetar för att motverka intressekonflikter. I denna granskning medverkar drygt 200 försäkringsförmedlare.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS