Realtid

”FDI-lagen har ritat om spelplanen för investeringar i svenska företag”

Peter Forsberg och Sarah Ek på Hannes Snellman.
Peter Forsberg och Sarah Ek på Hannes Snellman.
Anders Frick
Uppdaterad: 29 feb. 2024Publicerad: 29 feb. 2024

Nu har FDI-lagen varit i kraft i tre månader. Lagen reglerar granskning av utländska investerares köp av svenska företag och ska bland annat kunna förhindra att utländska investerare köper upp känslig verksamhet i Sverige. Lagen har ritat om investeringskartan för många bolag, men samtidigt har myndigheten ISP blivit en flaskhals – det menar Peter Forsberg och Sarah Ek på Hannes Snellman.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Realtid TV

Swedsec-licenser återkallas i rekordfart

19 nov. 2024
Spela klippet
Realtid TV

Ekobrott kan ge lika hårda straff som organiserad brottslighet

18 nov. 2024

Transparens och en snabb hantering från Inspektionen för strategiska produkter, ISP, är tveklöst avgörande för att den nya lagen inte ska avskräcka investerare. Det skrev Peter Forsberg och Lars Lundgren från Hannes Snellman inför lagens införande, och nu har Realtid följt upp hur det har gått.

I korthet innebär FDI-lagen att varje direktinvestering i ett svenskt företag som bedriver skyddsvärd verksamhet måste anmälas till och godkännas av ISP innan den får genomföras. Detta gäller oavsett om investeraren är svensk eller utländsk. Peter Forsberg och Sarah Ek på Hannes Snellman menar att det breda tillämpningsområdet är ett problem och att den fördröjer transaktioner.

– I princip måste varje transaktion bedömas ur ett FDI-perspektiv. Utöver det så kan det för många industrier vara svårbedömt om verksamheten omfattas eller inte. Detta särskilt mot bakgrund av att lagen, förarbeten och vägledande föreskrifter bitvis innehåller förhållandevis vaga formuleringar och att det inte finns någon vägledning från myndigheterna. Det förekommer att det inte går att med säkerhet utesluta att lagen är tillämplig, och ISP har själva kommunicerat att de anser att man i oklara fall hellre ska anmäla än inte, säger Peter Forsberg.

– Lagen fördröjer transaktioner. Om FDI-lagen är tillämplig behöver transaktionsprocessen ta höjd för denna tidsåtgång, och för att ge utrymme att förbereda anmälan som att invänta ISP:s beslut, säger Sarah Ek.

Varför hanterar ISP inte ärenden så snabbt som ni hoppas?
– ISP förmedlade en förhoppning om att oproblematiska transaktioner skulle kunna godkännas relativt fort. Vår erfarenhet är däremot att parter i regel bör ta höjd för att ISP tar i princip hela granskningsperioden om 25 arbetsdagar i anspråk för sin prövning, även vid okomplicerade investeringar, säger Sarah Ek, och tillägger att det skulle kunna bero på en anhopning av anmälningar nu när vi fortfarande befinner oss i ett tidigt stadie av lagens tillämpning.

– Det är möjligt att situationen kan komma att förändras i takt med att allt fler situationer blir föremål för materiell prövning, eventuella frågetecken i större utsträckning börjar redas ut och ISP blir mer erfarna i sin handläggning av FDI-ärenden, säger hon.

Vad har ni fått för insikter och lärdomar som ni skulle kunna dela med er av?
– En av de mest framträdande erfarenheterna efter lagens ikraftträdande är hur lite insyn som parterna har i ärendets beredning hos ISP. Det sker väldigt lite kommunikation. Endast på direkta frågor från parterna så uppger ISP om anmälningen är komplett eller inte. Parterna får däremot inte veta om några utredningsåtgärder har vidtagits eller när beslut kan väntas komma. Dessutom kommuniceras ingen ansvarig handläggare för ärende utåt. Parterna har därför ingen kontaktperson hos myndigheten, utan alla frågor får gå via kundportal, registrator eller växel, säger Peter Forsberg.

Han förklarar vidare att det är en låg tröskel för en så kallad fas 2-granskning. I ett beslut om att inleda en sådan granskning har ISP betonat att en anmälan ska lämnas utan åtgärd om det bedöms att det inte finns anledning att anta att det rör sig om en utländsk direktinvestering som skulle kunna inverka skadligt på Sverige säkerhet, på allmän ordning eller allmän säkerhet i Sverige.

ANNONS

– För att anmälan ska kunna lämnas utan åtgärd har ISP framhållit att det krävs en närmast total avsaknad av omständigheter som pekar på att investeringen innebär en risk. Minsta oklarhet kring investerarens ägarförhållanden angavs som exempel på något som kan föranleda en djupare granskning, säger han.

Den tredje insikten handlar om bristande praxisbildning och framtida vägledning. Sarah Ek menar att det till följd av den höga graden av sekretessbeläggning för ISP:s bedömningar i enskilda fall är svårt att forma en bild av hur ISP kan komma att handlägga vissa typer av situationer.

– Mot bakgrund av att ISP:s beslut är så pass kortfattade formas ingen nämnvärd beslutspraxis, och parternas bristande insyn gör att även investerare som återkommande anmäler investeringar enligt FDI-lagen behöver läsa mellan raderna för att bilda sig en uppfattning av på vilka grunder ISP har landat i en viss utgång i ärendet, säger hon.

Har ni något medskick till aktörer på marknaden som står inför någon form av investering?
– Lagens tillämpningsområde är onekligen brett. Förvärv av så lite som 10 procent av rösträtterna i företag som bedriver skyddad verksamhet omfattas, och avseende verksamhetstyp omfattar lagen allt från livsmedelsproduktion till forskning inom AI, kvantdatorer och kommunal vuxenutbildning, säger Sarah Ek.

– Det är även viktigt att ha i åtanke att det inte bara är aktieköp som omfattas. Att upprätta ett aktieägaravtal som ger en aktieägare mer inflytande, att ta en pant i anspråk för en utestående fordran och att bolagisera en verksamhet är alla ytterligare exempel på åtgärder som kan utgöra anmälningspliktiga investeringar, säger Peter Forsberg.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS