Närmare 3000 privatpersoner har fått hjälp att överklaga parkeringsböter genom Avtal24:as “Botbot”. En fjärdedel av alla böter visade sig vara felaktiga.
En halv miljon kronor p-böter återbetalda med ny juridik
Mest läst i kategorin
Realtid har tidigare berättat om Botboten, en juristrobot som hjälper privatpersoner att överklaga p-böter. Verktyget är utvecklat av den webbaserade juristbyrån Avtal24 som såg en möjlighet att göra en samhällsinsats.
– Vi vill skapa en rörelse som kommer åt det här och gör systemet mer rättssäkert för individer, säger Magnus Stein, grundare och vd på Avtal24.
Han behövde bara gå till sig själv för att se behovet.
– Sist jag fick en parkeringsbot fattade jag inte varför, för jag hade varit jättenoggrann när jag parkerade. Nästan alla har en liknande erfarenhet och nästan alla betalar när kravet kommer, eftersom man inte vet hur man ska överklaga och inte har tid att engagera sig i det.
Men sedan förra året har man tid. Med den webbaserade tjänsten Botboten tar det mindre än fem minuter. Och det är gratis. En fjärdedel av dem som använt tjänsten har dessutom fått pengarna tillbaka.
I genomsnitt ligger en p-bot på cirka 800 kronor. Med närmare 3000 användare, varav en fjärdedel får pengarna tillbaka. Antalet användare ökar stadigt och Avtal24 har i skrivande stund bidragit till att över en halv miljon kronor betalats tillbaka från parkeringsföretag till privatpersoner.
Magnus Stein är entusiastisk över resultatet:
– Vi blev förvånade och samtidigt inte mot bakgrund av de skriverier som varit i medierna.
Flertalet granskningar har uppmärksammat vad som tycks vara ett systemfel, allt ifrån att många p-böter är felaktig och svåra att överklaga till att p-vakter uppmanas att att driva in mer. Hellre bötfälla en fria, tycks vara devisen på marknaden för p-böter.
Man skulle kunna misstänka att företagen utnyttjar det faktum att människor inte vet hur de ska överklaga och föredrar att betala sin bot framför att riskera att det drar ut på tiden och går till Inkasso.
– Vi vill demokratisera juridiken genom att sänka trösklarna till juridisk rådgivning och sprida kunskapen om juridiska tjänster som kan underlätta människors liv. Vi såg att p-böter var ett område där vi skulle kunna göra nytta, säger Magnus Stein.
Botboten utvecklades lite som “en kul grej”, av företagets egna utvecklare vid sidan av den ordinarie verksamheten. Magnus Stein menar att den varken var särskilt komplex eller dyr att ta fram, men det krävdes kontakt med samtliga parkeringsbolag i riket.
– Det var nog lite jobbigt för branschen. Vi ställde krav på att få skicka in våra överklaganden via e-post, fastän de hävdar att det ska göras skriftligt, brevledes, och det gnälldes från vissa håll.
Användarna av tjänsten har varit desto nöjdare. Många har hört av sig till Avtal24 för att tacka.
– Vårt syfte med det här är att få slut på felaktiga böter. Vi vill tillgängliggöra juridiken för vanliga människor och skapa ett bättre samhälle.
Att det samtidigt skapar goodwill för företaget och genererar fler potentiella kundrelationer gör inte saken sämre.