Realtid

Bonnier News använde kunddata fel – straffas med 13 miljoner i sanktionsavgift

Realtid.se
Uppdaterad: 27 juni 2023Publicerad: 27 juni 2023

Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) utfärdar nu en administrativ sanktionsavgift mot Bonnier på 13 miljoner kronor. Detta för att koncernen profilerat sina kunder och webbesökare utan deras samtycke.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

IMY har granskat hur Bonnier News samlar in och hanterar personuppgifter med syftet att använda dessa för marknadsföring. Bolaget samlar in uppgifter från flera olika källor som sedan används för att riktad annonsering på webben, marknadsföring som skickas via fysisk post och telefonförsäljning.

Det handlar till exempel om uppgifter om köp som gjorts i olika bolag i koncernen och surfbeteenden, alltså hur internetanvändare surfat på bolagens webbplatser. I vissa fall samkörs dessa uppgifter även med andra personuppgifter som köps in utifrån som exempelvis uppgifter om kundens kön, hushållets bilägande och postnummer, samt statistiska uppgifter baserade på den enskildes bostadsområde såsom livsfas, köpkraft och boendeform.

Bonnier har angett att de stödjer sig på en intresseavvägning för denna hantering av personuppgifter, det vill säga att bolaget bedömt att dess intressen väger tyngre än den registrerades och att behandlingen är nödvändig för aktuell marknadsföring.

– Kunderna, de registrerade, kan inte förvänta sig att deras beteendedata samlas in för marknadsföringssyfte bara för att de besöker en webbsida. De kan inte heller förvänta sig att deras beteendedata kombineras med uppgifter från en annan köpsituation eller inhämtade uppgifter från andra register i syfte att de ska bli kontaktade för telefonförsäljning eller direktmarknadsföring. Sådan omfattande profilering kräver enligt IMY:s bedömning samtycke. Intresseavvägning går inte att använda som rättslig grund för sådan personuppgiftsbehandling säger Ulrika Bergström som lett IMY:s granskning, i en skriftlig kommentar.

Däremot kan Bonnier använda intresseavvägning som rättslig grund när bolaget samkör olika personuppgifter som inte innefattar surfhistorik och använder dessa uppgifter för marknadsföringsutskick via post eller telefonförsäljning. Detta då koncernen har vidtagit olika åtgärder för att begränsa integritetsintrånget.

IMY utfärdar en administrativ sanktionsavgift på 13 miljoner kronor mot Bonnier för de konstaterade bristerna. I sin bedömning av sanktionsavgiftens storlek har IMY bland annat vägt in att bolaget vidtagit omfattande åtgärder för att begränsa intrånget i de registrerades personliga integritet.

Eftersom Bonnier har användare i många länder har detta beslut fattats i samarbete med övriga dataskyddsmyndigheter i EU.

Inom Bonnier News finns varumärken som Dagens Nyheter, Expressen och Dagens Industri.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS