Realtid

Bolagen som får svenska kunder att rasa

Bolagen som får svenska kunder att rasa
Bolagen på skamlistan har tillsammans fått in över 2 300 anmälningar till Konsumentverket. (Foto: Unsplash)
Simon Kronö
Simon Kronö
Uppdaterad: 27 nov. 2024Publicerad: 27 nov. 2024

Lurade kunder, svåra abonnemang att säga upp och dolda avtal. Råd & Röns årliga skamlista avslöjar bolagen som orsakar störst frustration bland svenska konsumenter.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Råd & Röns årliga skamlista syftar till att belysa konsumentproblem och uppmana företag att förbättra sina rutiner.

Samtidigt är det en påminnelse till konsumenter att vara extra vaksamma och läsa det finstilta innan man använder tjänster online, skriver Aftonbladet.

Missa inte: Ljug i bolåneansökan – straffbart enligt HD. Realtid

Högst upp på årets lista hamnar By Métis, som erbjuder tjänster för att säga upp abonnemang – för det facila priset 400 kronor. Många kunder upplever att de har blivit lurade, eftersom de trott sig kontakta sitt ursprungliga bolag men istället omedvetet ingått ett avtal med By Métis.

För den som inte betalar kan det snabbt komma inkassokrav på inget mindre än 28 000 kronor, skriver Aftonbladet.

Avbetalning var abonnemang

Andra bolag på listan inkluderar telekomjättarna Tele2 (börskurs Tele2), Telia (börskurs Telia) och Telenor.

Tele2:s och Telias kunder klagar på att det är svårt att säga upp sina abonnemang, medan Telenors kunder rasar över bolagets säljmetoder – där de blivit lovade ett rabatterat pris utan information om hur länge den varar.

ANNONS

Läs mer: Nytt test avslöjar: Populär matvara kan vara skadlig. News55

För andra året i rad hamnar Klarna på skamlistan, där många kunder inte fått tillbaka sina pengar för varor som inte har levererats eller varit defekta, och som har betalats via betaljätten.

Synsams (börskurs Synsam) kunder har omedvetet hyrt sina glasögon genom ett abonnemang, när de egentligen trott att dessa har köpts på avbetalning.

Missa inte: Varningen: Sverige på väg att bli som Italien. Realtid

ANNONS

Råd & Röns skamlista 2024

1. By Métis (529 anmälningar)

2. Dinbilgaranti (369 anmälningar)

3. Bedomahalsa.com (240 anmälningar)

ANNONS

4. Tele2 (279 anmälningar)

5. Telia (227 anmälningar)

6. Klarna (196 anmälningar)

7. Telenor (145 anmälningar)

8. Nordic Best Energi (123 anmälningar)

9. Synsam (113 anmälningar)

Läs mer: Domaren: ”Ett av Wall Streets värsta bedrägerifall”. Realtid

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

ISK-reformen – startskottet för småspararnas nya era?

En välkommen reform för svenska småsparare, menar privatekonomen Felicia Schön. Samtidigt varnar hon för skattefällor som du gör bäst i att undvika. Tak vare regeringens beslut att nolla skatten på ISK-konton upp till 150 000 kronor får svenska sparare ett efterlängtat stöd. Enligt Avanzas (börskurs Avanza Bank) privatekonom Felicia Schön är regeringens beslut en viktig […]