Realtid

Bird & Bird värvar från MAQS

Monique Wadsted, högprofilerad advokat inom mediesektorn väljer Bird & Bird. Foto: Pierre Björk.
Rakel Lennartsson
Uppdaterad: 19 dec. 2018Publicerad: 19 dec. 2018

Bird & Bird expanderar vid årsskiftet med rekrytering av advokat Monique Wadsted, tidigare MAQS, som ny partner på Stockholmskontoret. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Realtid TV

Swedsec-licenser återkallas i rekordfart

19 nov. 2024

Nu är det klart. Monique Wadsted, en av MAQS-delägarna som nu går åt olika håll, väljer den internationella byrån Bird & Bird, med profil inom medie- och underhållningsindustrin.

– Bird & Bird är en av världens finaste advokatbyråer inom mina områden och också mycket framstående när det gäller allmän affärsjuridik. Jag är väldigt stolt och glad att ansluta mig till byrån, säger Monique Wadsted. 

Gabriel Lidman, delägare och ansvarig för IP-gruppen på Bird & Birds Stockholmskontor är glad över topprekryteringen. 

– Moniques imponerande erfarenhet och kunskap inom media- och underhållningsbranschen är gedigen och passar perfekt in i vår kärnverksamhet. Jag ser fram emot att tillsammans med Monique bygga vidare vår verksamhet säger han. 

Monique Wadsted är bland annat känd för att ha representerat den amerikanska filmindustrin mot den svenska fildelningssidan ”The Pirate Bay” och hon företrädde även en av parterna i det uppmärksammade fallet ”Svensson m.fl. C-466/12” rörande länkning och upphovsrätt i EU-domstolen. 

Hon har också biträtt ett flera parter i Högsta domstolen och är rankad i Legal500:s ”Hall of Fame” för sin långa erfarenhet inom immaterialrätt och expertis inom mediasektorn. 

Phil Sherrell, internationellt ansvarig för “Media, Entertainment and Sport” på Bird & Bird, välkomnar ett starkt tillskott på Stockholmskontoret. 

– Bird & Bird har alltid fokuserat på att ge råd till klienter i deras omställning till ny teknik och den digitala världen, och ingenstans är denna omställning större än i mediesektorn. Med Monique Wadsted ombord kommer vi att stärka och bredda vårt erbjudande till våra kunder – många av dem är sanna pionjärer i sektorn, säger han.

ANNONS

 

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS