Realtid

Bedrägeridrabbad får hjälp av KO i tvist mot bank

Bedrägeridrabbad får hjälp av KO i tvist mot bank
"Det är mycket viktigt att vi får en tydlig praxis även för de fall där den drabbade själv tryckt på bank-dosan, swishat eller på annat sätt aktivt genomfört överföringen under bedrägeriet. Den som utsätts för ett bedrägeri är ju övertygad om att det är banken som ringer och agerar utifrån det", säger Konsumentombudsman Cecilia Tisell.
Realtid.se
Uppdaterad: 17 jan. 2023Publicerad: 17 jan. 2023

KO tycker att det behövs mer domstolspraxis för att hjälpa de bedrägeridrabbade konsumenterna.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Realtid TV

Swedsec-licenser återkallas i rekordfart

19 nov. 2024
Spela klippet
Realtid TV

Ekobrott kan ge lika hårda straff som organiserad brottslighet

18 nov. 2024
Spela klippet
Realtid TV

Bedragen på 100 000 kronor – banken nekar ansvar

16 nov. 2024

I somras kom en dom från Högsta domstolen som ökar drabbade konsumenters möjligheter att få pengarna tillbaka av banken efter ett bedrägeri. Men HD-domen är inte direkt vägledande för alla typer av bankbedrägerier. Nu agerar Konsumentombudsmannen, KO, för att fler drabbade ska kunna få pengarna tillbaka av banken.

En av dem som råkat illa ut är Gunnel, 79 år. Hon blev uppringd av ett ”låneföretag” och informerades om att ett lån tecknats i hennes namn. Eftersom hon inte tagit något lån blev hon stressad, och sedan lättad över att bankens säkerhetsavdelning skulle hjälpa henne att ordna upp misstaget. Och mycket riktigt ringde det strax från bankens telefonnummer. Problemet var bara att varken låneföretaget eller bankens säkerhetsavdelning var äkta, utan förslagna bedragare. De förmådde henne att föra över nästan 50 000 kronor från sitt konto till ett annat konto, och så var pengarna borta. Det skriver Konsumentombudsmannen i ett pressmeddelande.

Swishade pengarna

Eftersom hon inte lämnat ut några uppgifter till bedragaren utan lurats att själv swisha över pengarna, är HD-domen från i somras inte direkt vägledande. Med nuvarande praxis hos bankerna och Allmänna reklamationsnämnden får konsumenten i dessa fall svara för hela förlusten själv. För att få Gunnels sak prövad av domstol har KO beslutat att bevilja så kallat KO-biträde.

Viktigt fall att pröva

Det finns ett stort konsumentintresse av att fallet prövas i domstol, enligt KO. Både bankerna, ARN och bankkunderna behöver få klara riktlinjer för vad som gäller vid olika former av bedrägerier.

–Det är mycket viktigt att vi får en tydlig praxis även för de fall där den drabbade själv tryckt på bank-dosan, swishat eller på annat sätt aktivt genomfört överföringen under bedrägeriet. Den som utsätts för ett bedrägeri är ju övertygad om att det är banken som ringer och agerar utifrån det, säger Konsumentombudsman Cecilia Tisell, i en skriftlig kommentar.

KO planerar nu att väcka talan mot banken i domstol.

ANNONS

KO-biträde innebär att myndigheten går in som konsumentens ombud i en tvist mot ett företag och att staten står för rättegångskostnaderna om konsumenten skulle förlora målet. KO-biträde är en ovanlig åtgärd och något som myndigheten bara beviljar när ett fall är av stor principiell betydelse.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS