Realtid

Bank nekade personer som är döva att utföra bankärenden

Copyright (c) 2021 TippaPatt/Shutterstock. No use without permission.
Camilla Jonsson
Camilla Jonsson
Uppdaterad: 30 maj 2024Publicerad: 30 maj 2024

I det första fallet handlar det om en person som kontaktade banken med hjälp av den av Post- och Telestyrelsen (PTS) upphandlade förmedlingstjänsten texttelefoni.se för att höja beloppsgränsen för betaltjänsten Swish. Trots att personen legitimerade sig via Bank-ID tillät inte banken hen att genomföra sitt ärende eftersom det fanns en tredje person med i samtalet. Det framgår av ett pressmeddelande

ANNONS
ANNONS

Banken har bekräftat att personen har nekats att genomföra den önskade höjningen av beloppsgränsen. Enligt banken har nekandet skett mot bakgrund av risken för bedrägeri. Vid det aktuella tillfället fanns inte några rutiner för hur banken skulle förhålla sig till PTS-upphandlade tjänster och det var därför inte tillåtet att använda sådana tjänster. Enligt banken har rutinerna därefter ändrats.

Men även i det andra fallet har en person nekats att utföra den önskade tjänsten. I det fallet är det en person som har velat göra en större överföring av pengar. Även i det fallet nekades personen eftersom hen använde sig av teckenspråkstolk via bildtelefoni, också det en tjänst som är upphandlad av PTS. Enligt banken har nekandet skett till följd av att den aktuella medarbetaren inte har haft kunskap om de nya rutinerna.

–  Att inte kunna utföra sina banktjänster via telefon är ett missgynnande som kan orsaka stora problem för den enskilde. Det finns naturligtvis ett intresse för banken att skydda sig och sina kunder mot bedrägerier, men det kan inte anses lämpligt och nödvändigt att neka kunder att göra bankärenden med hjälp av tjänster som är upphandlade och godkända av en myndighet, säger Sandra Danowsky, jurist på DO:s processenhet i en skriftlig kommentar.

DO bedömer att det har varit fråga om diskriminering som har samband med funktionsnedsättning och begär att banken ska betala 40 000 respektive 50 000 kronor i diskrimineringsersättning till de utsatta personerna.

–  DO bedömer att beloppet ska vara högre i det andra fallet eftersom banken återigen har nekat en person som använder förmedlingstjänster hjälp med sitt bankärende, trots att banken till DO har sagt att åtgärder har vidtagits för att det inte skulle ske, säger Sandra Danowsky.

Banken har nu på sig till den 12 juni att ta ställning till DO:s begäran. Därefter kan stämningsansökan komma att lämnas in till tingsrätten.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS