Med hjälp av ny teknik blir bedragarna alltmer sofistikerade, vilket ställer högre krav på svenska bolagens tekniska lösningar och säkerhetsutbildning.
9 av 10 företag drabbade av fakturabedrägerier
Mest läst i kategorin
Svenska bolag står inför en växande utmaning när det gäller fakturabedrägerier.
Hela 92 procent av företagen har upplevt bedrägeriförsök under de senaste åren, visar en ny undersökning från Mantap på uppdrag av Pagero.
Missa inte: Rekordmånga blufföretag – myndigheten slår larm. Realtid
”Vi ser att fakturabedrägerier blir alltmer avancerade i takt med att bedragarna utnyttjar ny teknik, som AI-genererade phishing-e-postmeddelanden och komplexa social engineering-metoder”, säger Christer Wejke, säkerhetsansvarig på Pagero, till Realtid.
Många saknar kunskap
Undersökningen visar att problemet är utbrett även inom den offentliga sektorn – där 84 procent har utsatts för bedrägeriförsök.
Särskilt oroande är att tre av tio bolag bedömer att deras medarbetare saknar tillräcklig säkerhetsmedvetenhet.
Läs även: Cheferna blåste skattebetalare – åtalas för grovt bedrägeri. Realtid
Bland de största bolagen, med över 2 000 anställda, är situationen ännu mer alarmerande – där anser 34 procent att säkerhetsmedvetandet är svagt, framgår det av undersökningen.
Drabbar även privatpersoner
Vissa branscher är mer utsatta än andra.
”Särskilt de med stora och komplexa leverantörskedjor, som till exempel tillverkningsindustrin till följd av stora fakturaflöden och många leverantörer. Hälso- och sjukvårdssektorn är en annan sektor där känslig data och komplexa betalningsströmmar är attraktiva mål”, säger Wejke.
Missa inte: AI-mormor sätter stopp för telefonbedragare. Dagens PS
En separat Sifo-undersökning visar att problemet även drabbar privatpersoner – var fjärde person har varit utsatt för försök till fakturabedrägeri, antingen privat eller i arbetet.
Begränsade resurser
Framtidsutsikterna tyder på att hotet kommer att fortsätta växa. För att motverka detta rekommenderar Wejke en kombination av tekniska lösningar och utbildning.
Konkreta åtgärder som rekommenderas inkluderar regelbundna workshops, e-learningmoduler – och till och med simulerade phishing-attacker för att testa personalens förmåga att upptäcka bedrägerier.
För mindre bolag med begränsade resurser finns kostnadseffektiva alternativ.
”Utbildning för nyckelpersoner, enkla tekniska lösningar som att använda säkra betalningsportaler och molnbaserade e-faktureringssystem med inbyggda säkerhetsfunktioner”, säger Wejke.
Läs även: Bedrägerierna som skinnar svensken – nu ännu fler. News55