Antalet investeringsbedrägerier ökar kraftigt – och bankernas ansvar står i fokus. På måndagen väntas tingsrätten meddela dom i ett principiellt viktigt mål.
100 000 kronor förlorade – nu avgörs bankens ansvar
Investeringsbedrägerier ökar och allt fler svenskar luras på sammanlagt miljardbelopp.
Häromveckan krävde Finansinspektionen (FI) krafttag mot lurendrejeriet.
Missa inte: Storbanken stämmer checkbedragare efter viral film. Realtid
På måndagen meddelar tingsrätten en dom i ett principiellt viktigt fall som kan tvinga bankerna att ersätta fler bedrägeridrabbade kunder.
”Viktigt för så många människor”
Fallet handlar om vad som ska betraktas som en obehörig transaktion från en bedragen kund hos Nordea (börskurs Nordea).
Tidigare praxis, baserad på en HD-dom från 2022, slår fast att transaktioner utförda med hjälp av uppgifter som offret lämnat ut är obehöriga.
Läs mer: Sänkt ränta – inget problem för bankernas vinster. Dagens PS
Men detta fall gäller en kund som själv fört över närmare 100 000 kronor efter att ha lurats av bedragare.
”Vi ser ju att den här frågan är så viktig för så många människor att det är bra om domstol tittar på det också”, säger Kristofer Johannesson, biträdande Konsumentombudsman, till Dagens Nyheter.
Retorisk fråga
Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) anser att sådana transaktioner är behöriga, vilket bankerna har följt.
KO driver dock linjen att transaktionen är obehörig och att banken bör ersätta kunden. Dessutom vill KO att domstolen prövar bankernas ansvar vid avvikande kundbeteenden, exempelvis stora överföringar direkt efter utfärdande av nytt bank-id.
”Hur många gånger har någon haft behov av att utfärda ett nytt bank-id och sedan väldigt nära inpå det föra över hela sitt livs besparingar till någon annan?”, frågar Johannesson retoriskt.
Läs mer: Svenska hushåll på knäna – bankerna skördar miljardvinster. Realtid