– nobbar företaget han en gång grundade.
Jens Nylander tecknar sig inte i Jays emission
Mest läst i kategorin
Jens ”Jens of Sweden” Nylander tänker inte köpa aktier i hörlursföretaget Jays, företaget han grundade 2006 och som nu genomför en emission inför listning på Aktietorget.
– Svaret är nej. Som alltid måste man välja var man lägger sina risker, och jag tycker risken i det här bolaget är för hög för att jag skulle vilja investera i det, säger Jens Nylander när Realtid.se frågar honom om han tänker teckna aktier i det bolag han grundade med två andra personer 2006, men sålde – den del han ännu ägde – till nuvarande ledning i maj i fjol.
Teckningstiden går ut nästa fredag, och ambitionen är att få in 10 miljoner kronor.
För hög risk – kan du utveckla det?
– Produktportföljen är för snäv. Inriktningen som den presenteras i det memorandum jag har läst är mot den professionella musikmarknaden genom att den distributör som nämns, Luthman Scandinavia, är inriktad mot professionella musikerbutiker som Musikbörsen och 4Sound.
– Jag tycker i stället att man ska tillhandahålla tillbehör för mobiltelefoner med musik- och mediafunktioner. Det är där den stora marknaden är, inte där som Jays enligt memorandumet ska rikta in sig på.
Den forne entreprenören nämner apropå detta att på hans tid i bolaget fanns konsumentkedjan Media Markt med som en distributör.
– Men jag vet inte vad som hänt med dem nu.
Nylander ifrågasätter även hur länge pengarna de tio miljonerna kan tänkas komma att räcka.
– Beloppet som tas in ska ju täcka Jays krediter, bland annat Creandums brygglån på 2,5 miljoner: då blir det inte mycket pengar över till att sätta nya produkter på marknaden.
Creandumlånet ska betalas tillbaka senast 1 april 2011. Förutom detta kostar garanterna, varav huvudägarna Transferator och Creandum är störst, 800.000 kronor.
Jens Nylander slutade som vd för Jays i oktober 2008 och är nu IT-konsult, men han arbetade kvar i företaget fram till sommaren 2009. Storleken på det innehav han sålde den 9 maj 2009 var 26,9 procent.
Realtid.se får tag i Jays vd Rune Torbjörnsen och ber honom bemöta Jens Nylanders uppgifter. Nylander har utöver sin kritik mot bolaget sagt att han och Jays avtalat att de inte får uttala sig om varandras relation. Det tycks alltså inte råda helt såta känslor dem emellan. Det märks även på Torbjörnsen:
– Nummer ett: jag tror inte att Jens har någon koll på vad bolaget sysslar med idag, det var ju ett och ett halvt år sedan han lämnade, inleder den före detta Doro-vd:n.
– Det är ju just det vi gör, säger han när Realtid.se nämner Jens Nylanders förslag på att man ska inrikta sig mot en bredare marknad än vad som tycks vara fallet med de proffsbutiker Luthman Scandinavia distribuerar mot.
– Vi lanserar i april maj produkter från 300 kronor och uppåt, just för att kunna möta internationell retail över hela världen. Det gamla problemet var just att sortimentet var alldeles för smalt. Vi sitter nu i förhandlingar med ett antal större kedjor globalt.
– Vi har ägnat det senaste året åt en ny bredare portfölj. Sju nya produkter ska lanseras före sommaren, och samtliga befinner sig i de lägre prissegmenten.
Hur mycket av emissionsbeloppet räcker till att sätta nya produkter på marknaden?
– Merparten av pengarna kommer att gå till det, eftersom alla kostnader för utveckling av nya produkter är tagna. Självklart går en del till löpande förluster: just nu har vi en förlust per månad som vi hoppas ska korrigeras.
Vad är det för kostnader nu?
– Våra egna kostnader för driften av bolaget. Vi driver Jays idag på sex individer.
Hur stora är personalkostnaderna varje månad för de sex personerna?
– Det framgår tydligt av memorandumet. Kostnaderna nu är på samma nivå som den befintliga niomånadersrapporten som finns med i memorandumet.
Realtid.se ser efter. För maj 2009 till januari 2010 kostade personalen 4,2 miljoner kronor, eller 5,7 miljoner kronor på årsbasis.
Hur mycket Rune Torbjörnsen själv tjänar vill han inte berätta. Han säger att det är en fast ersättning som är marknadsmässig för en person ”med min kompetens” – vilket att döma av offentliga uppgifter om Torbjörnsens deklaration ligger på ca 2 miljoner: 2008 hade han en inkomst av tjänst på 1,96 miljoner kronor.
Det är ungefär lika mycket som Jays redovisade i kostnader för löner, ersättningar och pensioner till styrelse och vd för räkenskapsåret maj 2008 till april 2009: det beloppet var 1,974 miljoner kronor. Den nyss tillträdda styrelseordföranden, Mediaproviders grundare och vd Patrik Mellin, jobbar oarvoderat enligt Rune Torbjörnsen.
Utöver personalkostnader meddelas att bolaget under 2010 och 2011 kommer att investera ca 3 miljoner kronor i verktyg för de nya produkterna.
Lokalkostnaderna så: de behöver inte bli så dyra som antyds av memorandumet, där det på sidan 32 står att ett huvudkontor finns i Stockholm och ett lager i Västerås: på hemsidan står att även huvudkontoret ligger i Västerås.
En av de stora tillgångarna i den Jays-balansräkning som finns i memorandumet är en kundfordringspost på nästan 4 miljoner kronor, vilket kan jämföras med omsättningen på lite drygt 6 miljoner den senaste niomånadersperioden. Räknat på en årsomsättning på 8 miljoner är alltså hälften av omsättningen upptagen som kundfordringar, vilket ger en genomsnittlig betalningstid på ett halvår.
Om fordringarna är att betrakta som säkra, vill säga. Ett alternativ är att det är en massa gamla osäkra fordringar i Jays balansräkning.
Realtid.se frågar Torbjörnsen.
Hur gamla är kundfordringarna?
– Det är varierande, det finns både färska och några äldre. Sedan jag kom in för 1,5 år sedan har vi städat bolaget för att komma in i ett mer stabilt läge, och den typen av kunder som vi får in nu tack vare det nya sortimentet kommer att lösa en del av de här frågorna. Men vi räknar med att alla kundfordringar kommer att komma in.
Hur gammal är den äldsta kundfordringen?
– Det har jag inte i huvudet.
Men på ett ungefär?
– Några har ett antal månader på nacken, men jag har det inte i huvudet. Det har ju varit tuffa tider i den här branschen, och många har haft cashflow-problem.
Jens Nylander nämnde att Media Markt sålde Jays förut, men att han inte visste hur det var med dem idag. Stämmer det, och hur är det med Media Markt som distributör idag?
– Jays har sålt produkter på Media Markt. Om vi kommer att jobba med dem kan jag inte uttala mig om idag: vi för förhandlingar med ett antal återförsäljare.
– 4Sound och Musikbörsen är viktiga för profilen. Vilka återförsäljare vi väljer kommer vi att utvärdera noggrant för varumärkets skull, och utifrån den nya portfölj vi rullar ut.
Torbjörnsen fortsätter att berätta om företagets kapitalbehov och hans framtidsplaner:
– Alla utvecklingskostnader är tagna nu, och det som kvarstår är att säkerställa att vi har kapital för att fullfölja beställning av varorna, innan vi får ut pengar från kunderna.
– Det är det som kostar; vi skriver också i memorandumet att om det går ungefär som vi tror klarar vi oss med de nya pengarna, men om det går bättre än vi tror kommer vi behöva nya pengar.
Torbjörnsen syftar på att en kraftig ökning i efterfrågan kommer att öka behovet av rörelsekapital.
– Självfallet är det ju också så att om vi inte har de förhandlingsframgångar med återförsäljare som vi tror, då kommer vi också att behöva mer pengar.
Han avslutar, apropå de stora förluster bolaget har gjort hittills:
– Jag tror inte att man kan titta bakåt i bolaget för att bedöma framtiden. När vi vinner 80 procent av testerna som vi är med i så finns det en substans i bolaget som är värt en chans.