Jättesatsning på elflygplan i Göteborg

Taggar i artikeln

Hållbarhet
Heart Aerospaces expansion är en hörnsten i Castellums ambition för hela Gateway Säve, ett tre miljoner kvadratmeter stort område runt flygplatsen som kommer att bli ett viktigt nav inom elektrisk mobilitet. Alldeles intill till Heart Aerospace kommande huvudkontor har exempelvis Chalmers och RISE etablerat sitt Swedish electric transport laboratory, SEEL.
Publicerad
Uppdaterad

Heart Aerospace storsatsar på att tillverka batteridrivna flygplan i Göteborg och räknar med att sysselsätta 500 personer om tre år. Air Canada och svenska Saab meddelar idag att man går in som aktieägare och SAS har tecknat ett Letter of Support.

Realtid.se

Göteborgsbolaget Heart Aerospace sysselsätter idag 130 anställda från 23 olika länder i utvecklingen av företagets första modell, ett batteridrivet regionalt flygplan för 30 passagerare, ES-30, som idag presenterades för global media.

Den nya industrianläggningen på Säve, som kommer att få namnet ”Northern Runway”, omfattar nytt huvudkontor för Heart Aerospace, forsknings- och utvecklingscentrum, prototyphangar, testflyghangar samt en slutmonteringshall. Säve flygplats har ingen kommersiell flygtrafik, vilket ger företaget god tillgänglighet till en egen start-och landningsbana. Det framgår av ett pressmeddelande.

– Vi är extremt stolta över att Heart Aerospace väljer Göteborg för det här steget i sin expansion. Förutom att bolaget växer till 500 anställda i första fasen bedömer vi att etableringen skapar ytterligare drygt 500 svenska jobb till 2025, och ännu fler när serietillverkningen börjar. Vi räknar även med ett växande inflöde av kompetens och kapital till Göteborg som redan nu är världsledande inom framtidens mobilitet, säger Patrik Andersson, vd för Business Region Göteborg i en skriftlig kommentar.

Annons

Air Canada och svenska Saab meddelar idag att man går in som aktieägare. SAS har också tecknat ett Letter of Support med Heart Aerospace för möjligheten att lägga till sitt nya elflygplan, ES-30, till SAS regionala flygplansflotta.

Det elektriska flygplanet kommer att vara certifierat för kommersiella flygningar 2028.

– Tillsammans med hela branschen har vi ansvaret att göra flygresorna mer hållbara. SAS är dedikerade till att omvandla flyget så att kommande generationer kan fortsätta att koppla samman världen och njuta av resandets fördelar – men med ett mer hållbart fotavtryck, säger SAS vd och koncernchef Anko van der Werff i en skriftlig kommentar.

Annons

ES-30 har en helt elektrisk räckvidd på 200 kilometer. Ett reservhybridsystem är installerat för att säkra reservenergikraven utan att kannibalisera batteriets räckvidd, och det kan även användas under kryssningar på längre flygningar för att komplettera den elektriska kraften från batterierna. Detta ger ES-30 en utökad räckvidd på 400 kilometer med 30 passagerare och flexibilitet att flyga upp till 800 kilometer med 25 passagerare, allt inklusive typiska flygbolagsreserver.

SAS gick ihop med Heart Aerospace redan 2019 för att driva utvecklingen av elflygplan.

SAS kommer också att ingå i Heart Aerospaces nya Industry Advisory Board och kommer att hjälpa till med att definiera kraven för ES-30-flygplanen. Partnerskapet mellan SAS och Heart Aerospace är nästa steg mot att säkra mer hållbara flygresor för kommande generationer.

Annons

– Vi kommer inte bara att bygga ett nytt elektriskt flygplan, utan en ny industri, säger Anders Forslund, grundare och vd för Heart Aerospace.

– Sverige är ursprungslandet för begreppet flygskam, men med Northern Runway kommer vi att göra elektriska flygresor till verklighet och bevara flygandet för framtida generationer.

Heart Aerospaces expansion är en hörnsten i Castellums ambition för hela Gateway Säve, ett tre miljoner kvadratmeter stort område runt flygplatsen som kommer att bli ett viktigt nav inom elektrisk mobilitet. Alldeles intill till Heart Aerospace kommande huvudkontor har exempelvis Chalmers och RISE etablerat sitt Swedish electric transport laboratory, SEEL.

För att ytterligare stärka verksamheterna vid just Gateway Säve tar Business Region Göteborg och Västra Götalandsregionen fram en plan för att etablera en öppen innovationsmiljö kopplad till elektrifiering och elflyg.

En första fas av Heart Aerospaces utbyggnad kommer att vara klar i mitten av 2024, och 2026 kommer de första testerna av flygplanet att inledas. Heart Aerospace räknar med att leverera sitt första flygplan 2028.

 

Annons