Att Instabox och Budbee går ihop och bildar det nytt bolaget Instabee sätter press på övriga aktörer i logistikbranschen – men underlättar samtidigt för svenska e-handlare att expandera internationellt.
Jätteaffären mellan Instabox och Budbee: ”Pressar branschen”
Mest läst i kategorin
Det säger Per Ljungberg, vd för Digital Handel, till Realtid. Han är en branschveteran med stenkoll på marknaden. Enligt honom finns det flera bra saker med samgåendet mellan Instabox och Budbee:
– Det är en spännande affär, och Instabee kommer fortfarande bara att ha 10-20 procent av den svenska paketmarknaden vilket innebär en hyfsat liten andel, jämfört med Postnord, Schenker och DHL som tillsammans har omkring 70 procent. Instabee sätter helt klart press på de traditionella paketleverantörerna att erbjuda fossilfria hem- och boxleveranser, säger Per Ljungberg.
Han ser också en annan positiv effekt med jätteaffären – nämligen att den kommer att underlätta internationell expansion bland svenska e-handlare.
– Instabox och Budbee är en central del av det svenska e-handelscommunityt, samtidigt som de båda vill växa internationellt. Därför blir detta kanske något som hjälper svenska e-handlare att växa utomlands, vilket är bra för svensk e-handel, säger Per Ljungberg.
Hur oväntat var samgåendet mellan bolagen?
– Att det skulle komma en konsolidering i branschen var väntat, så i den bemärkelsen var det något som ändå skulle komma, men däremot var det inte helt självklart att det skulle bli just Instabox och Budbee som slog ihop sig. Men som helhet är det definitivt positivt, säger Per Ljungberg.