Wihlborgs, Blekinge studentnation, två kommunala bolag – och AB Volvo. Det är några aktörer i den brokiga skara som är engagerade i bredbandsprofilen Jonas Birgerssons satsning på att kunna erbjuda el till ett fast, lågt, pris.
Volvo draglok för Jonas Birgerssons el-satsning
Mest läst i kategorin
Jonas ”Bredbandsjesus” Birgersson vill revolutionera elmarknaden genom fast pris på el. Det har Realtid skrivit om flera gånger – både när han var en av talarna på ESG-dagen, och i somras när det började att grävas omkring teknikparken Ideon i Lund.
Nu ger Jonas Birgersson en statusuppdatering för Realtids läsare om hur det egentligen går, och framförallt vill han lyfta fram samarbetet med buss- och lastbilstillverkaren Volvo.
– Kring batterier har vi fått ett väldigt fint samarbete med Volvo, vilket är kul eftersom Volvo har blivit störst i världen på tunga fordon. Därifrån kommer det att komma en massa begagnade batterier som behöver komma ut i energigemenskaper, säger Jonas Birgersson.
Hur ser det samarbetet ut rent konkret?
– Just nu är det ett strategiskt samarbete där Volvo lånar ut tekniska resurser till oss för gemensam testning, så baserat på hur användningen fungerar i fallet med lagring mellan sammankopplade fastigheter så kan vi tillsammans utveckla en prismodell som blir bra för båda parter, säger han.
Han förklarar att den internetifierade energidistributionen kommer att bli en ”win/win” eftersom systemet frigör de flaskhalsar som annars skulle kunna bli hinder när allt större del av fordonsflottan behöver laddas.
I Lund i Skåne är det full fart på grävandet – och just nu pågår en kamp mellan de två olika projekten Lund Alfa och Lund Beta om vem som blir först med att installera sina kablar. Alfa består av fastighetsbolaget Wihlborgs tillsammans med Blekinge studentnation och i Beta finns Lunds kommunala fastighetsbolag LKF samt parkeringsbolaget LKP.
– Det kommer att vara en kamp på målsnöret om vem som får frihetskablarna först, säger Jonas Birgersson.
Vilka är utmaningarna som just nu ligger på bordet?
– I det lilla har vi inte så mycket utmaningar, utöver praktiska frågor. Det mest intressanta är den strategiska diskussionen, när vi pratar om att uppgradera det gamla elnätet för mellan 500 och 1000 miljarder kronor, säger han, och fortsätter:
– Vad vi vet så är att vi är ett av de få praktiska projekt som kan vara ett alternativ till hur vi uppgraderar det svenska elnätet med ett nytt paradigm. Det blir snabbare, bättre, och billigare, säger han.
Förstår de traditionella aktörerna det här tänket?
– Ja, det är ju tankeskifte. Det är ett nytt tankeparadigm. Men vi har fått starkare intresse, och har bland annat blivit inbjudna till Energimyndigheten. Vi har också hört lite viskningar om att Svenska kraftnät, till och med, är intresserade av att få en liten dragning. Vem vet, kanske finns det ett lite pyrande intresse hos de stora, säger Jonas Birgersson.