Realtid

TIN Fonders utvecklare fixade egen lösning på SJ:s bokningskaos

Anders Frick
Uppdaterad: 10 nov. 2022Publicerad: 10 nov. 2022

TIN fonders utvecklare Hannes Wideteg tröttnade på SJ:s biljettkaos och tog fram ett litet script som rundar problemen. Och lösningen skapar ingen extra belastning på SJ:s servrar.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Inte ens SJ:s egen kundtjänst kunde boka tågbiljetter i samband med att årets jul- och nyårsbiljetter släpptes under natten till onsdagen. Än idag fungerar inte systemen tillfredsställande, samtidigt som SJ fortsätter att skylla på sina underleverantörer.

En som tog problemen i egna händer är Hannes Wideteg, som till vardags är utvecklare på TIN fonder. Han skrev ihop en kodsnutt som löser problemet, och som vem som helst nu kan ladda ner och använda, något som också Breakit rapporterade om.

Den som använder SJ:s egna hemsidor eller app måste ladda om sidan varje gång som man vill få fram priserna, vilket skapar stor belastning på servrarna. Hannes Widetegs script skickar istället flera förfrågningar om priserna, men med ett tidsmässigt uppehåll mellan varje förfrågan, utan att samtidigt ladda om själva webbsidesdelen. Resultatet blir en minskad belastning på SJ:s webbservrar, samtidigt som sannolikheten ökar att få svar på priser och biljettillgång.

– SJ har förmodligen skalat upp sina servar men konfigurerat dem fel, säger Hannes Wideteg i en film på Twitter – se nedan – och tillägger för Breakit att det är tydligt att SJ inte har stresstestat systemen, och att även SJ själva faktiskt skulle kunna använda sig av hans hemmasnickrade lösning som tog en halvtimme att ta fram.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS