Tiktok samlar in mer data från sina användare än någon annan aktör. I våras lanserade Tiktoks moderbolag sin superbot Bytespider – som är betydligt mer aggressiv i sitt samlande jämfört med Open AI.
Tiktok överlägset störst på att samla in data
Mest läst i kategorin
Att samla in data är dagens guld för digitala plattformar. Den insamlade datan omvandlas sedan till värdefull information för annonsörer för att träffsäkert hitta målgrupper.
Det är också data som används för att träna generativa AI-modeller.
Läs mer: AI-kampen hårdnar – Kina närmar sig USA. Realtid
Boten Bytespider
Tidigare har Open AI anklagats för att vara en aggressiv samlare av information, men de är långt ifrån Tiktoks moderbolag Bytedances förmåga.
I april släppte det Kinabaserade bolaget boten Bytespider för att samla data. Det uppger forskare i Kanada som är specialiserade på just bothantering.
Bytespiders existens bekräftas även av Dark Visitors, som övervakar så kallade skrapbotar. Det skriver Fortune.
25 gånger snabbare
Bytespider samlar data i en betydligt högre takt än till exempel Google, Meta, Amazon, Open AI och Anthropic, som alla använder sina egna skrapbots.
”Sedan Bytespider dök upp har den samlat data med 25 gånger hastigheten som Open AI:s GPT-bot, som samlar data för ChatGPT-plattformen och underliggande modeller”, säger Sam Crowther, vd för techbolaget Kasada.
Enligt honom har Bytespider blivit allt mer aggressiv och har dessutom genererat större peakar i skrapningsfrekvensen under de senaste veckorna.
Missa inte: Kritiken mot Open AI växer – ”Fenomenal produkt, rutten kultur”. Realtid
Hot om förbud
Bytespiders aggressiva skrapningsfrekvens pågår alltså samtidigt som Tiktok hotas att förbjudas i USA.
I våras klubbade den amerikanska senaten igenom att appen kommer tvingas upphöra med sin verksamhet i USA om inte plattformen får en amerikansk ägare och klipper banden till Bytedance.
Men Tiktok fortsätter att utveckla både appen och funktionerna. I förra veckan släppte plattformen en uppdatering av sin sökfunktion med fokus på nyckelord för annonser.
Istället för Google
Funktionen gör det möjligt för annonsörer att i realtid söka efter ord som trendar på Tiktok och därmed kunna anpassa annonserna direkt mot målgruppen.
”En ny AI-modell med data om nya trender och ämnen förbättrar sökfunktionen och med tanke på målgruppen och mängden användare är det mycket intressant för alla annonsörer som just nu spenderar sina pengar på till exempel Google”, säger en person i branschen som Fortune har talat med.
Läs mer:
Tiktok – striden om USA:s yttrandefrihet intensifieras. Realtid