Enligt data som presenteras av Atlas VPN spenderar människor nu mer tid på Tiktok än någon annan sociala medier-app.
Tiktok mest använda sociala medier-appen
Mest läst i kategorin
Den genomsnittliga användaren spenderade 23,5 timmar (23 timmar och 28 minuter) varje månad på att scrolla genom Tiktok under hela 2022 — tre timmar och 51 minuter mer än föregående år. Den totala tiden som spenderas på Tiktok uppgår till nästan 282 timmar per år och användare.
Det är första gången Tiktok har gått om Youtube när det gäller tid på sociala medier.
Uppgifterna bygger på månatliga användningstrender för sociala medier över hela världen bland Android-användare i åldern 16 till 64.
Ändå är Youtube fortfarande den näst mest populära plattformen sett till antalet tittade timmar. Under 2022 spenderade användare i genomsnitt cirka 23,1 timmar (23 timmar och 9 minuter) på Youtube per månad. Tiden på plattformen minskade med 32 minuter jämfört med föregående år.
Facebook ligger på tredje plats på listan. Internetanvändare tillbringade i genomsnitt 19,7 timmar (19 timmar och 43 minuter).
Härnäst kommer snabbmeddelandeappen Whatsapp, med 17,3 timmar (17 timmar och 20 minuter).
Instagram avrundar topp fem-listan, där användare av sociala medier spenderar tolv timmar per månad i genomsnitt på appen. Tiden för att surfa på Instagram ökade med 46 minuter jämfört med 2021.
Andra plattformar som förbrukade en betydande del av sociala medieanvändares tid inkluderar Line (10 timmar och 59 min), Twitter (5 timmar och 28 min), Telegram (3 timmar 57 min), Snapchat (3 timmar och 10 min) och Facebook Messenger (3 timmar och 7 min) .
Undersökningen visar att användare spenderade 38 procent av sin tid online på sociala medier.