Tiktok står inför ett möjligt förbud i USA, vilket kan förändra den digitala trendindustrin i grunden. Vad händer om appen som styrt internetkulturen försvinner?
Tiktok-förbudet kan leda till "massdöd"
Mest läst i kategorin
Om tio dagar kan Tiktok förbjudas i USA. Medan högsta domstolen har gått med på att höra den kinesiska ägaren Bytedances överklagande, anser många experter att appen har en liten chans att undvika ett förbud.
Bytedance har hittills motsatt sig att sälja sin amerikanska verksamhet, vilket har ökat osäkerheten kring appens framtid.
Missa inte: Billiga småköp – så vill Tiktok få dig att shoppa loss. Realtid
Om förbudet blir verklighet kan det få stora konsekvenser för företag, kreatörer och den kulturella utvecklingen online, skriver Bloomberg.
Flyttar till Instagram
Tiktok har etablerat sig som en av de mest inflytelserika plattformarna för innehållsskapare, med över 170 miljoner aktiva användare i USA.
Konsulten Casey Lewis säger att mycket av vad som händer på plattformen snabbt sprids till resten av internet och andra medier. Trender som uppstår där påverkar både marknadsföringsstrategier och konsumentbeteenden.
Läs även: Bank-vd: Facebook och Tiktok slöseri med tid – gör det här istället. Dagens PS
Om Tiktok försvinner tror experter att annonsintäkterna troligen flyttar till plattformar som Instagram och Youtube. Men appens algoritm är unik och svår att ersätta.
”Det finns en öppenhet eller en oförfinad känsla som Tiktoks algoritm belönar, vilket känns väldigt annorlunda jämfört med Instagram”, säger Lewis.
Försvinna över en natt
För kreatörer och företag kan ett förbud innebära ett hårt slag. Många influencers har inte byggt upp sin publik på andra plattformar, vilket gör att deras inkomstkälla kan försvinna över en natt.
Förbudet kan innebära en ”massdöd” för dessa skapare.
Missa inte: USA: Tiktok lagrar känslig data i Kina. News55
Trots detta kommer internet att fortsätta producera trender – även om tempot sannolikt blir långsammare, vilket i sin tur kan ge företag och medier mer tid till eftertänksamhet.
”Tiktok-trender är enkla marknadsföringsverktyg, men ett långsammare tempo kan utmana oss att tänka djupare kring vad som faktiskt är värdefullt”, säger varumärkesexperten Nikita Walia till Bloomberg.
Läs även: Svensk “galen pensionär” gör succé på Tiktok. News55