Realtid

Telia skjuter upp nedstängningen av 2G-nätet till 2027

Realtid.se
Uppdaterad: 30 maj 2024Publicerad: 30 maj 2024

Det gamla 2G-nätet kommer enligt nytt beslut från Telia att, genom specialåtgärder, hållas i drift fram till 2027. Det för att ge Telias kunder utrymme att slutföra teknikskiftet till nya och moderna lösningar i 4G och 5G-näten.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Telia lanserade 2G-nätet (GSM) i Sverige 1992 – ett nät som nu är mer än 30 år gammalt och inte längre möter de behov och krav som ställs på ett modernt och uppkopplat samhälle. Därför fasas tekniken ut av både tillverkare, leverantörer och operatörer världen över. I Sverige skulle nätet vara helt utfasat till 2025, något som kommunicerats sedan 2020 av Telia, branschorganisationen TechSverige och övriga operatörer. Det framgår av ett pressmeddelande.

– 2G-nätet går nu nästan tomt och många av våra kunder har redan uppgraderat till moderna tekniker som 4G och 5G. Men för att underlätta en smidig övergång för alla så undersökte vi möjligheten att skjuta upp nedstängningen av 2G-nätet. Slutsatsen är att vi har förutsättningen att göra det till 2027, säger Staffan Åkesson, teknisk chef för Telia Sverige i en skriftlig kommentar.

Mer än hälften av Telias egna 3G-nät är redan avvecklat, och kommer att stänga som planerat 2025. Varför 2G-nätet kommer att hållas igång ytterligare tid beror på att det innehåller fler uppkopplade saker – som till exempel larm och bilar. Dessutom funkar de flesta mobiltelefoner med stöd för 3G också i 2G-nätet.

För att hålla igång 2G-nätet till 2027 krävs speciella driftåtgärder av Telia, och omplanering av gammal utrustning.

– Efter 2027 kan vi inte säkerställa en trygg och stabil upplevelse i 2G-nätet, då både teknik och kompetens kring drift och utveckling försvinner. Dessutom fasar våra leverantörer ut 2G-tekniken i allt högre takt. Därför är det otroligt viktigt att övergången till modern teknik inte stannar av. Tvärtom behöver arbetet med att uppgradera till nya 4G- och 5G-baserade lösningar växla upp, och det är något vi kommer fortsätta att hjälpa våra kunder med, säger Staffan Åkesson.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS