Den svenska dataspelsindustrin står inför en rad allvarliga utmaningar som hotar att bromsa en tidigare framgångsrik tillväxt.
Svenska spelundret kämpar för sitt liv: "Svartaste jag sett"


Mest läst i kategorin

Vinnova har nyligen beslutat att dra in miljonstöd till flera viktiga spelinkubatorer, samtidigt som utbildningsplatserna minskar drastiskt i norra Sverige.
”Det här kommer få stora konsekvenser för spelutvecklingen i Sverige”, säger Ingi Jonasson, vd på Science Park Skövde, till Dagens Industri.
Missa inte: Asmodee sätter spelmarknaden i fokus på börsen. Realtid
Branschen, som enligt senaste siffrorna från 2023 omsatte drygt 90 miljarder kronor och sysselsatte över 9 000 personer, har drabbats av flera bakslag på kort tid.
Värsta svackan
Ett färskt exempel är spelstudion Liquid Swords som tvingats halvera sin personalstyrka med cirka 45 personer.
Vinnovas beslut att dra ned stödet med 70 procent till inkubatorverksamheten påverkar flera viktiga spelutvecklingscentrum – däribland Science Park Skövde, Minc i Malmö och Gameport i Karlshamn.

Börsens nyaste vd: Så ska han få succéerna att växa
”Asmodee och brädspelsbranschen är en väldigt stabil verksamhet”, säger vd Thomas Koegler.
Detta sker samtidigt som branschen upplever vad som beskrivs som en historiskt svår period.
”Jag har varit med om lågkonjunkturer i spelbranschen tidigare och det har alltid gått att hämta sig. Men den här svackan är värre – den svartaste jag sett under min karriär”, säger Liquid Swords grundare Christofer Sundberg till Dagens industri.
Senaste nytt
Utbildningar läggs ner
Särskilt oroande är situationen i norra Sverige, där flera YH-utbildningar inom spelutveckling läggs ner.
Björn Flintberg från statliga forskningsinstitutet Rise belyser den dramatiska förändringen:
”På åtta år gick Boden från noll bolag och noll studenter till 15–20 bolag och 300 studenter… Det enda som finns kvar i hela norra Sverige nu är Luleås tekniska universitets kandidatutbildningar.”
Missa inte: Göra spel – drömjobbet som blivit en mardröm. Dagens PS
Daniel Torbjörnsson, utbildningsansvarig på branschorganisationen Dataspelsbranschen, varnar för en ond cirkel.
”Det blir ett moment 22: Ingen etablerar nya bolag där det inte finns rekryteringsmöjligheter. Och finns inga etablerade företag som efterfrågar kompetens blir det heller inte några utbildningar där”, säger han.
Stark innovationskraft
Enligt en färsk rapport från Game Developers Conference miste nästan 14 000 personer världen över sina jobb i branschen under 2024 – och många bolag kämpar med att säkra finansiering.
Trots motgångarna har branschen tidigare visat stark innovationskraft.
Wingefors öppnar för utdelning – trots Embracer-aktiens ras
Med en kassa på 5 miljarder kronor och utan belåning kan Embracer börja ge tillbaka kapital till aktieägarna.
Senaste exemplen inkluderar Arrowhead med ”Helldivers 2”, som sålde tolv miljoner exemplar under sina första tre månader.
Machine Games i Uppsala har med ”Indiana Jones and the Great Circle” nått flera miljoner spelare och vunnit flera priser.
Missa inte: Stort intresse för Asmodee – trots dyr aktie. Realtid

På Al Unlocked får du en halvdag med fyra av Sveriges mest framstående AI-experter - för dig som vill gå från nyfiken till kunnig. Få 20 % rabatt med koden RealtidUnlocked