TIN Fonders utvecklare Hannes Wideteg lämnar TIN-kollegorna Carl Armfelt och Erik Sprinchorn för att istället lansera en AI-baserad hemsidesbyggare i egen regi. Asekio heter bolaget som automatiskt kan skapa en hemsida på under 29 sekunder.
Stjärnutvecklaren byter TIN Fonder mot hemsidesgenerator: ”Har ingen tid att förlora”
Mest läst i kategorin
Hannes Wideteg är utvecklaren på TIN fonder som ersatte sig själv med en AI-robot som programmerar åt honom. Han är också programmeraren som tröttnade på SJ:s biljettkaos och tog fram ett litet script som rundade problemen.
Nu har Hannes Wideteg sagt upp sig från TIN Fonder för att istället satsa heltid på startupföretaget Asekio.
– Det har varit hemligt fram tills nu, men vi har jobbat i över ett år på en AI-baserad hemsidebyggare, som automatiskt kan skapa en hemsida på under 29 sekunder, säger Hannes Wideteg till Realtid.
Hur känns det att lämna Carl Armfelt, Erik Sprinchorn och alla övriga kollegor på TIN?
– Det var ett jättesvårt beslut, helt ärligt, men teknikskiftet inom AI gick mycket snabbare än vad vi förväntade oss. Jag trodde vi skulle ha ett-två år kvar på oss, och då hade vi haft tid att sitta kvällar och helger och fortsätta utveckla Asekio. Men i våras insåg vi att vi kommer behöva lägga betydligt mer tid om vi vill ha en chans att lansera innan de stora jättarna, säger Hannes Wideteg, och fortsätter:
– Även om tekniken har funnits länge så handlar det framförallt om att marknaden ska tro på det. Om jag hade frågat dig om du vill köpa en tidsmaskin hade du svarat “Nej, någon sådan finns ju inte”. Om jag hade ringt dig för ett år sen och sagt “Jag kan bygga din hemsida på 29 sekunder med AI” så hade du inte heller trott på det, men nu ringer min elektriker mig och pratar om hur fantastiskt ChatGPT är. Då är marknaden redo. Så vi har helt enkelt ingen tid att förlora, säger Hannes Wideteg.
Hur kom du på idén att dra igång Asekio?
– Vet inte om du kommer tro mig, men, idén är faktiskt nästan tio år gammal vid det här laget, men tekniken och marknaden har inte varit redo förrän nu. Det fanns ett amerikanskt bolag (The Grid) som försökte göra det här redan 2014, men stötte på flera problem. Jag har tyckt det är en fantastisk idé sen dess, och de senaste fyra-fem åren har jag och teamet byggt ett flertal hemsidor för hand och haft en tät dialog med småföretagare för att se hur de kan och vill etablera sig på nätet, för att kunna positionera oss rätt inför teknikskiftet inom AI. Den tekniska utvecklingen av Asekio har pågått i över ett år nu, men erfarenheten och idén har varit med oss länge, säger han.
Vilka är det mer än du som är med i teamet?
– Grundarna är, förutom mig, två riktigt duktiga utvecklare, Pontus och Edvard, med bakgrund från internationella SaaS-bolag. Och en riktigt duktig marknadsförare, Rebecca, som skapat och driver ett e-handelsbolag med ett känt internationellt varumärke helt på egen hand. Vi har dock haft andra utvecklare, produktägare och spetskompetens inom AI som har hjälpt oss på vägen i varierande omfattning, tack vare ett bra nätverk inom branschen, vilket är otroligt kul, säger han.
Varför just namnet Asekio?
– Vi hade jättesvårt att välja namn, tror vi har gått igenom flera hundra stycken. Asekio anspelar på “asikkia” vilket är fornsvenska för Åska, därav logotypen med ett A med en blixt. Tanken är att det ska symbolisera hur snabbt tjänsten fungerar. Det var också ett av få namn vi gillade där vi inte behövde betala en halv miljon för .com-domänen, säger han.
Vad har varit bäst och roligast på TIN?
– Får man svara allt? Det har varit en fantastisk arbetsplats och jag har fortfarande svårt att förstå att jag har haft förmånen att få jobba ihop med Carl och Erik som är som idoler för mig. De har verkligen lyckats sätta ihop ett riktigt bra team med människor och skapa innovation inom fondbranschen, som generellt sett i Sverige står ganska still, säger han.
Vilka är dina främsta lärdomar därifrån?
– Goda relationer och långsiktighet lönar sig. Under perioden jag jobbade där var Carl och Erik väldigt tydliga med att inte ducka några intervjuer även när det går tufft, och att förvalta relationerna med bolagen väldigt väl. De är väldigt ödmjuka inför det själva, men man märker skillnaden när man är ute och träffar bolag som de har kontakt med, alla har ett positivt intryck av dem. Det märktes också när mindre bolag som ber om vägledning, även om det inte passar fonden just då, försöker de alltid hjälpa till och åtminstone peka i rätt riktning för vart de bör vända sig. Den typen av relationer kommer folk ihåg, och är antagligen en av anledningarna till att så många sedan vänder sig till dem som ankarinvesterare, säger Hannes Wideteg.