En SEO specialist kan ta ditt företags synlighet till nya höjder. Men hur fungerar det? Och vilka egenskaper utgör en bra SEO-expert? Det finns flera viktiga faktorer att ha i åtanke när du ska anlita en specialist för hjälp med er SEO – här går vi igenom dem.
SEO specialist: Ta hjälp av den bästa konsulten
Mest läst i kategorin
Sökmotoroptimering, eller SEO, har blivit en vital strategi för att företag ska nå ut till sina potentiella kunder. Genom att optimera er webbplats för sökmotorerna kan den visas högst upp i resultatlistorna, vilket exponerar er för en enorm publik som kan konverteras till betalande kunder.
SEO är en komplex värld och för ett lyckat resultat krävs djupgående kunskaper inom ämnet. Vi på IncRev.co har lång erfarenhet av sökmotoroptimering, besitter ett stort team av erfarna specialister och vet vad som krävs för att ranka högt. Här delar vi med oss av de viktigaste delarna.
Vad gör en SEO specialist? 3 områden en SEO-expert bör behärska
En SEO specialist har som mål att få din webbplats att synas högt i sökmotorernas resultatlistor. Specialisten har många olika uppgifter som måste utföras för att nå detta mål.
För att ditt företag ska få ett lyckat resultat krävs att du anlitar en SEO-expert som behärskar samtliga tre huvuddelar inom sökmotoroptimering:
- On-page SEO
- Off-page SEO (länkbygge)
- Teknisk SEO
On-page SEO
On-page SEO rör de optimeringsåtgärder som görs på er egen webbplats. Det handlar framför allt om att se till att texten och det övriga innehållet på webbplatsen är optimerat för sökmotorernas gillande.
En bra SEO-expert ska kunna hitta de sökord just dina potentiella kunder söker efter och ta fram unikt innehåll optimerat efter de utvalda sökorden. Innehållet ska vara hjälpsamt för besökarna och även vara optimerat för att driva konverteringar.
Off-page SEO (länkbygge)
Off-page SEO är, liksom namnet antyder, den raka motsatsen till on-page SEO. Här handlar det om alla åtgärder som görs utanför er egen webbplats. Huvudkomponenten i detta område är så kallat länkbygge – en av de viktigaste delarna för att ranka högt i dagens sökmotorer.
Länkbygge går ut på att få flera andra högkvalitativa webbplatser att länka till er. Sökmotorerna ser detta som att er webbplats auktoritet stärks, vilken i sin tur leder till att den skjutsas uppåt i sökresultaten.
Teknisk SEO
Teknisk SEO handlar även det om att optimera den egna webbplatsen men i det här området fokuserar man på den bakomliggande koden – det som sökmotorerna avläser för att bedöma er webbplats.
Det handlar bland annat om att skapa en tydlig struktur på sidan, upprätta ett nät av interna länkar, optimera titlar och metabeskrivningar och se till att sidans laddningstid är snabb. Tillsammans gör dessa delar att sökmotorerna enklare kan avläsa din webbplats. Därtill förbättras användarupplevelsen.
Se till att specialisten kan din bransch
Dagens sökmotorer är avancerade. Algoritmerna är i ständig förändring och det krävs att en SEO specialist alltid håller sig uppdaterad om det senaste. I dag fungerar Googles algoritmer olika för olika företag – de skiljer sig mellan olika branscher och länder.
Se därför till att den konsult du väljer att anlita vet hur just din webbplats ska ranka högre i sökmotorerna. Experten bör ha kännedom om din bransch – hur konkurrensen ser ut och vad potentiella kunder söker efter – för att kunna leverera ett lyckat resultat.
Hur lång tid tar SEO?
SEO är en långsiktig investering. Om du anlitar en SEO-expert kan du vänta dig att nå önskade resultat inom 4–8 månader. Det är inte ovanligt att du kan börja se små förbättringar i din ranking redan efter 2–3 månader, men en märkbar ökning i organisk trafik och konverteringar sker oftast efter 6–8 månader.
Med det sagt kan det i somliga fall gå betydligt snabbare än så. Det hela beror nämligen på faktorer som konkurrens i branschen, huruvida webbplatsen är helt ny eller etablerad och hur mycket tid ni investerar i SEO-arbetet. En bra specialist bör kunna ge dig svar på hur lång tid det beräknas ta innan resultaten uppnås i just ditt fall.
Frågor att ställa till en SEO specialist
Innan du anlitar en specialist för din SEO bör du ställa vissa frågor som bekräftar att denne lever upp till kriterierna nämnda ovan.
- ”Vad vet du om min bransch?” – se till att specialisten har förståelse för marknaden, konkurrensen och potentiella kunders beteende.
- ”Vilka SEO-insatser erbjuder ni?” – säkerställ att du får en heltäckande SEO-strategi och att specialisten kan erbjuda expertis inom alla delar.
- ”Hur kan du hjälpa just mitt företag till högre ranking?” – hör hur specialisten kan skräddarsy en strategi som passar just ditt företag.
- ”När beräknas vi kunna se resultat?” – svaret visar vilka förväntningar ni bör ha och ger ett bra värde att jämföra mot andra specialister.
Genom att ställa dessa frågor kan du vara säker på att du hittar rätt konsult för dig, och att du får bästa möjliga förutsättningar att ranka etta i sökmotorerna och därmed öka antalet kunder.