Realtid

Så ska Bontouch och Shape bli en global digital jätte

Bontouch
Efter flera år med 25-procentig omsättningstillväxt är det dags för den internationella marknaden, säger Mayako Fagerfjäll, chef för Framnas svenska verksamhet. (Foto: Framna)
Simon Kronö
Uppdaterad: 20 juni 2024Publicerad: 20 juni 2024

Femfaldig omsättning och en aggressiv global expansion. Ambitionerna är minst sagt stora när Bontouch och Shape går ihop till Framna.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Bontouch och Shape, två framstående mobilapputvecklingsbolag från Sverige och Danmark, slås ihop under namnet Framna.

Målet är att bli världens ledande digitala produktbyrå, skriver MKSE.

Vi kände att det var dags att komma ut på den internationella marknaden”, säger Bontouchs vd Mayako Fagerfjäll, och numera chef för Framnas svenska verksamhet, till Realtid.

Skräddarsydda team

Åttafaldiga Gasellvinnaren Bontouch har gjort sig känt för att bygga sina produkter från grunden och ta hand om hela livscykeln för sina partners appar.

Till skillnad från konkurrenterna erbjuder man team som är skräddarsydda för varje kunds unika önskemål.

Sedan starten 2010 har bolaget jobbat med en rad stora namn, bland annat Postnord, Swish, SEB (börskurs Skandinaviska Enskilda Banken), H&M (börskurs Hennes och Mauritz) och Post-it.

Omsättning på 2 miljarder

Framna siktar på att femfaldiga sin omsättning, från 500 miljoner kronor till över två miljarder kronor inom fem år.

”Vi ska växa både organiskt på befintliga marknader och uppköp av andra systerföretag”, säger Fagerfjäll.

Framna har 400 anställda i Sverige, Danmark, Storbritannien, USA och Schweiz.

Planen är att expandera stort och brett till bland annat Tyskland, Benelux, Polen, Frankrike och Spanien – och ha 2 000 anställda.

”Viktigaste kanalen i dag”

Hur ska ni upprätthålla den årliga omsättningstillväxten på 25 procent på en konkurrensutsatt marknad?

”Genom att fortsätta vara relevanta, i takt med att marknaden fortsätter att mogna. Det mobila var ganska litet och obskyrt, men är i dag den viktigaste kanalen för alla våra partners”, säger Fagerfjäll.

Hur säkerställer ni att kvaliteten på era produkter och tjänster bibehålls med er snabba tillväxt och expansion?

”Vi har byggt upp en kultur med hög psykologisk trygghet. Våra team drivs av en gemensam passion för produktutveckling och känner ansvar för sina partners, samtidigt som de får stöd från hela bolaget”, säger hon.

Läs mer:
Baemingo förvärvar och växer så det knakar: ”Känns overkligt”. Realtid
IT-specialisternas lönekrav allt tuffare. Realtid
Svenska techbolag kämpar – trots ökad omsättning. Realtid

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS