Realtid

Så gick det för de anställda när P27 Nordic Payments lades ner

Annica Strahner, ställföreträdande kommunikationschef på P27 Nordic Payments
Annica Strahner, ställföreträdande kommunikationschef på P27 Nordic Payments
Anders Frick
Uppdaterad: 21 dec. 2023Publicerad: 21 dec. 2023

Det var för krångligt att byta ut den nordiska betalningsinfrastrukturen till en lösning som skulle kunna hantera betalningar i realtid. Bankernas gemensamma satsning P27 Nordic Payments gav upp och kastade in handduken tidigare i år – och Realtid har nu följt upp hur det har gått för de anställda.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det är som om att Sverige skulle byta ut hela sitt järnvägssystem. Så stort är arbetet för Sveriges alla banker och andra finansiella aktörer när Sverige byter ut sin betalningsinfrastruktur till en ny nordisk plattform. Det berättade Lars-Åke Edenfeldt, Business Change Manager för det jättestora transformationsprogram som hanteras av Svenska Bankföreningen och bolaget Bankinfrastruktur i Sverige AB, för Realtid 2021.

Men de högtflygande planerna fick ett abrupt slut i våras när P27 Nordic Payments drog tillbaka sin ansökan om clearinglicens hos Finansinspektionen, vilket i praktiken innebar döden för bolagets verksamhet. ”Vår vision var för ambitiös och komplex”, konstaterade P27:s vd Paula da Silva.

De danska bankerna såg tidigt vartåt det barkade och skrotade satsningen för sin del – något som branschorganisation Finans Danmark också konstaterade.

I början av 2023 hade P27 omkring 80 anställda, varav hälften i Sverige och andra hälften i Finland och Danmark. Idag finns knappt en handfull kvar.

Efter att det beslutades att P27 inte skulle hantera de svenska realtidsflödena och att den danska marknaden bestämde sig att arbeta vidare med andra lösningar än P27 så stängde bolaget kontoren i Finland och Danmark.

– De flesta av de omkring 40 som var anställda i Finland och Danmark har fått nya jobb hos P27:s ägarbanker eller i andra företag inom betalsektorn, säger Annica Strahner, som är ställföreträdande kommunikationschef på P27 Nordic Payments, till Realtid.

I slutet av september kommunicerade P27 sedan att bolaget inte längre kommer att ha någon operativ verksamhet. Ambitionen var att de omkring 40 anställda i Sverige skulle erbjudas anställning i Bankgirot för att ta vara på den expertis och kompetens som byggts upp inom ramen för P27, i det fortsatta arbetet med svensk betalinfrastruktur. Resultat blev att knappt 20 personer gick över från P27 till Bankgirot.

– Ja, ett 20-tal av de tidigare medarbetarna i Sverige har idag anställning på Bankgirot där de arbetar med liknande arbetsuppgifter som på P27. Flera andra svenska medarbetare har fått jobb inom bank- och betalsektorn, däribland hos P27:s ägarbanker. Ett fåtal medarbetare har gjort gemensamma överenskommelser med P27. Inga medarbetare har sagts upp, säger Annica Strahner.

ANNONS

P27 har idag ett fåtal anställda och kvarstår som ägare till Bankgirot, men har idag alltså ingen operativ verksamhet. I samband med nedläggningen av P27 gjordes överenskommelsen att Bankgirot skulle ta över av rollen som transformationshub för den svenska betalinfrastrukturen.

– Arbetet med överlämning av den rollen har fortlöpt smidigt under hösten och är i väsentliga delar slutfört och kommer att tas vidare i Bankgirot. Det innebär till exempel att P27 inte längre är aktiva i marknadsgemensamma forum såsom transformationskommittén eller i arbetet med att utveckla den nya betalinfrastrukturen. Bankgirot har hela tiden varit delaktig i det arbetet men det leds nu av Bankgirot tillsammans med Bankföreningen, säger Annica Strahner.

Hennes branschkollega på Bankgirot, den nytillträdde kommunikationschefen Martin Georgzén, bekräftar för Realtid att arbetet med att framtidssäkra svensk betalinfrastruktur löper på bra.

– Det går framåt i så snabb takt som möjligt och Bankgirot arbetar intensivt med detta tillsammans med bankerna. Uppdraget för Bankgirot är nu att modernisera svensk betalinfrastruktur och det handlar om att följa de nordiska regelverken som Nordic Payments Council har etablerat, likt SEPA som gäller för EUR men i SEK, och att ISO-standardisera betalinfrastrukturen, säger Martin Georgzén.

 

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS