Realtid

Rädsla säljer – därför kryper annonsörerna tillbaka till Musk

rädsla
Sedan Elon Musk köpte X, tidigare Twitter, har värdet halverats – men snart kan det bli ändring på detta. (Foto: AP/Magnus Lejhall/TT)
Simon Kronö
Simon Kronö
Uppdaterad: 20 feb. 2025Publicerad: 20 feb. 2025

Blir 2025 ett comebackår för sociala mediejätten X? Elon Musks växande inflytande i Donald Trumps administration har fått annonsörer att återvända till plattformen – av rädsla.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

X förhandlar om ny finansiering som skulle värdera bolaget till 44 miljarder dollar – samma summa som Elon Musk betalade för plattformen 2022 när den hette Twitter, skriver Bloomberg.

Den hösten blev minst sagt turbulent för X. Annonsörerna flydde plattformen, av rädsla för att deras annonser skulle synas bredvid antisemitiskt innehåll och desinformation.

Missa inte: Musk röjer bland myndigheterna – firas och hatas. Realtid

När Musk ett år senare fick frågan vad han tyckte om massflykten från hans plattform svarade han kort och gott: ”Dra åt helvete.”

Få dagens viktigaste nyheter från Realtid. Prenumerera på våra nyhetsbrev.

Politiska konsekvenser

I somras stämde han helt sonika flera av företagen som hade slutat annonserna på X.

Men nu är flera varumärken på väg tillbaka – ”i betydande antal”, enligt Ruben Schreurs, vd för konsultföretaget Ebiquity.

ANNONS

”Inte för att de vill annonsera där, utan för att de är rädda för juridiska och politiska konsekvenser av att inte göra det”, säger han till Wall Street Journal.

Musks sparprogram granskas – avslöjar stora räknefel 

En närmare granskning av Vita husets och Elon Musks sparprogram DOGE visar att de påstådda besparingarna inte riktigt håller måttet.

ANNONS

Senaste nytt

relevance
Spela klippet
Affärer

Fri journalistik ger starka resultat för Relevance Communication

14 feb. 2025
Spela klippet
Realtid Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

23 dec. 2024

Kryper till korset

Så sent som i december varnade plattformens ledning nämligen reklamjätten Interpublic att deras planerade fusion värd 13 miljarder dollar med konkurrenten Omnicom skulle kunna stoppas – av ingen mindre än Donald Trump.

För att undvika detta krävde X att Interpublics kunder ökar sin annonsering på X.

Reklamjätten kröp till korset och tecknade ett avtal med plattformen.

Läs även: ”Musks bud på Open AI borde väcka omvärldens oro”. Realtid

Stora namn

ANNONS

Trots att fler annonsörer återvänder är intäkterna fortfarande betydligt lägre än tidigare.

Förra året minskade X:s amerikanska annonsintäkter med 28 procent till 1,4 miljarder dollar jämfört med året innan, skriver Business Insider.

Utvecklingen som oroar Teslas aktieägare

Aktieägare och investerare är oroliga över Elon Musk. Medan han ägnar sig åt politiken hopar sig problemen i Tesla, menar aktieägare.

Bland de nya stora annonsörerna finns inga mindre än kinesiska e-handelsjätten Temu, i dag X:s största annonsör.

Andra betydande sådana är nätmäklaren Robinhood och amerikanska fotbollsligan NFL.

Gynnar Musks affärsintressen

Teslas aktie har stigit med över 40 procent sedan Trumps valseger och Musks rymdföretag SpaceX värderas nu till 350 miljarder dollar – vilket gör det till världens högst värderade startup.

Detta illustrerar hur Musks politiska inflytande gynnar techmiljardärens affärsintressen.

ANNONS

Missa inte: Framtidens vd: En mix av Musk och Buffett? Dagens PS

X:s nya kapitalrunda ska användas till att minska företagets skuldbörda och investera i nya tjänster som betalningar och videoinnehåll.

I veckan lanserades också Grok 3, den senaste versionen av chattbotten från Musks AI-bolag xAI – som nu också integreras i hans sociala medieplattform.

Striden fortsätter – ännu fler av Teslas laddstolpar stoppas

Inga elektriker ska arbeta på Teslas laddstationer på ytterligare flera svenska orter – annars väntar omfattande stridsåtgärder.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Lär dig av AI-experterna

På Al Unlocked får du en halvdag med fyra av Sveriges mest framstående AI-experter - för dig som vill gå från nyfiken till kunnig. Få 20 % rabatt med koden RealtidUnlocked

Boka här
ANNONS
ANNONS