Livstidsprenumerationer har blivit ett trendigt erbjudande från allt fler tjänster, som ett sätt att hantera ökande abonnemangskostnader. Men är det verkligen en bra affär?
Prenumerera för livet – smart eller fälla?


Mest läst i kategorin

Stigande priser på streamingtjänster och appar har lett till att många företag lockar med engångsbetalningar för ”livstidstillgång”, enligt en analys från Wall Street Journal.
Till exempel har populära meditationsappen Calm en engångsavgift på 400 dollar (ungefär 4 200 kronor) – motsvarande fem års normalprenumeration. Gymappen Hevy erbjuder en livstidspremie för 75 dollar (ungefär 780 kronor).
Missa inte: Kaffets kris föder kreativitet – och nya foodtech-trender. Realtid
Men är det verkligen en bra affär – hur långt är egentligen en ”livstid”?
Håll koll på det senaste – allt från Musk till Minusräntor.
Följ vårt nyhetsbrev!
”Livstid” – alltså, företagets
”Lifetime betyder inte din livstid, utan företagets livstid”, säger Kirthi Kalyanam, professor i marknadsföring vid Santa Clara University, till Wall Street Journal.
En prenumeration kan förlora sitt värde om företaget går i konkurs eller om tjänsten köps upp och förändras.
För tjänster med höga driftskostnader, såsom VPN-tjänster och molnlagring, kan modellen faktiskt vara riskabel för konsumenten.

Ny EU-lag tvingar fram porr-app på iPhone
Apple har i åratal stoppat porr-appar från iPhones – men nu förändras allt. Tack vare en ny EU-lag har den första vuxenappen släppts.
”Om det verkar för bra för att vara sant, så är det förmodligen det”, säger Trevor Hilligoss, cybersäkerhetsexpert på Spycloud Labs.
Han förklarar vidare att vissa företag kan tjäna pengar på att sälja användardata för att täcka kostnaderna, vilket innebär en säkerhetsrisk.
Senaste nytt
Varken bu eller bä?
Men det finns också lyckade exempel.
Datingappen Bumble erbjuder en livstidsprenumeration för 300 dollar (ungefär 3 150 kronor), vilket motsvarar fem månaders premiumprenumeration. Andra tjänster kan löna sig inom två till tre år.

Techbolagens vägskäl: Kreativitet eller kollaps
AI-revolutionen skakar som bekant om techvärlden i grunden. Men det finns bolag som har lyckats vända motvind till medvind.
För att undvika en dålig affär bör konsumenter göra en enkel kalkyl: dela livstidskostnaden med årskostnaden för att se hur länge tjänsten måste användas för att betala av sig, skriver Wall Street Journal.
Dessutom rekommenderas det att först testa en kortare prenumeration innan man gör en långsiktig investering.
Förmån framför tjänst
Samtidigt varnar A Media Operator för att företag kan förlora långsiktig lönsamhet genom att sälja livstidsmedlemskap.
Enligt medieanalytikern Jacob Cohen Donnelly kan sådana erbjudanden leda till en initial ökning av prenumeranter – men många av dessa kan ha tecknat sig enbart för de omedelbara förmånerna snarare än för tjänsten i sig.
Om företaget inte lyckas skapa långsiktigt värde kan detta leda till minskade intäkter och en osäker framtid för användarna – exempelvis om tjänsten försämras eller läggs ner, skriver A Media Operator.
Läs mer: Dejtingens digitala resa: Så tog appar över våra kärleksliv. Dagens PS

På Al Unlocked får du en halvdag med fyra av Sveriges mest framstående AI-experter - för dig som vill gå från nyfiken till kunnig.