Greenely nästan trefördubblade sin omsättning senaste verksamhetsåret. Från 118 miljoner kronor för 2021 till 327 miljoner kronor för 2022. Vinsten slutar dock på blygsamma 358 000 kronor, trots att bolaget under året drog in drygt 1,5 miljoner kronor i påminnelseavgifter.
Påminnelseavgifter för miljonbelopp fick Greenely att gå plus
Mest läst i kategorin
Greenely svarar varken Bolagsverket eller sina kunder, skrev Realtid tidigare på tisdagen. Realtid har nu kommit åt ett exemplar av Greenely Premium AB:s årsredovisning som inte ännu är godkänd av Bolagsverket. I den framkommer att omsättningen ökade från 118 till 327 miljoner kronor mellan 2021 och 2022. Samtidigt är dock kostnaderna för inköp av el höga; drygt 317 miljoner kronor lade Greenely på detta i fjol. Räntekostnaderna ökar också kraftigt; från 0 kronor 2021 till 1,7 miljoner kronor 2022.
En viktig intäktspost för bolaget är påminnelseavgifter. Under 2021 drog Greenely in 531 000 kronor i sådana avgifter, medan under 2022 ökade den siffran till 1,5 miljoner kronor.
När Realtid intervjuade Greenelys vd Tanmoy Bari på våren 2022 så sa han att bolaget förbereder bolaget för en börsnotering ”inom en överskådlig framtid”, men att de vid den tidpunkten inte har någon exakt tidsplan för när detta skulle ske. Senare under året tog bolaget in pengar via gräsrotsfinansiering – crowdfunding – genom webbplatsen Crowdcube. Strax innan sommaren i år skickade Greenely ut en uppdatering till alla de kunder som investerade. Där berättade Greenely bland annat att bolaget har rekryterat Anne-Mette Nygaard Lindblad som Chief Product Officer. Hon har tidigare arbetat på Tradera och varit produktchef på Volvo Cars.
I uppdateringen framgår bland annat att Greenely håller på att utveckla ett virtuellt kraftverk där kundernas batterier kan fungera störningsdämpande åt Svenska Kraftnät när elnäten svajjar.
– Vi testar just nu på hur våra kunder kan vara med och balansera elnätet och därigenom tjäna pengar. Det handlar om att till exempel stänga av och sätta på elbilsladdningen automatiskt några sekunder, utan att hemmets ägare påverkas negativt. Det är en innovativ lösning som jag tror många skulle vara intresserade av och även viktigt för samhället för att kunna hantera dagens utmaningar runt el, sa Philip Eide, pressansvarig på Greenely, till Realtid vid den tidpunkten.
Realtid har sökt Greenely och Philip Eide för en uppdatering – dock utan att lyckas.