Försäljningen av smartphones i Kina utvecklades svagt under 2022. Försäljningen backade med 13 procent och nivån var den lägsta som noterats på ett decennium. Konsumenterna tyngdes av allt från covid-restriktioner till en sämre ekonomi.
Mobilförsäljningen på tioårslägsta i Kina
Mest läst i kategorin
Totalt skeppades det 286 miljoner telefoner, ned från 329 miljoner enheter året före. Det är den lägsta nivån som noterats sedan 2013 och det är första gången sedan dess som siffran ligger under 300 miljoner, konstaterar IDC i en rapport.
I det fjärde kvartalet sjönk försäljningen med 12,6 procent till 72,9 miljoner enheter.
Strikta covid-19-restriktioner tyngde den kinesiska ekonomin förra året, men regeringen i Peking började att avveckla restriktionerna i december, vilket ökade konsumtionen.
För helåret var Vivo den största leverantören med en marknadsandel med 18,6 procent, ned från 21,5 procent året före. Leveranserna backade med 25,1 procent.
På andra plats kom Huaweis avknoppning Honor med en andel om 18,1 procent, upp från 11,7 procent året före. Tillväxten var 34,4 procent. På tredje plats kom Oppo med en andel om 16,8 procent, ned från 20,4 procent 2021. Tillväxten var -28,2 procent.
Apple noterades på fjärde plats med en marknadsandel på 16,8 procent. Leveranserna sjönk 4,4 procent.
I det fjärde kvartalet var Apple den största aktören med en andel om 20,6 procent. Tillväxten var -12,7 procent. Vivo kom på andra plats med 17,5 procent, ned 9 procent mot året före vad gäller volym.
På tredje plats kom Honor med en andel om 17,1 procent, -12 procent mätt som volym.
Läs mer om rankingen och marknadsandelar helår 2022 och fjärde kvartalet 2022.