Realtid

Meta riskerar att böta mångmiljardbelopp till EU

Meta riskerar att böta mångmiljardbelopp till EU
Meta och EU har minst sagt en del oenigheter att reda ut sinsemellan. (Foto: AP Photo / TT / Thibault Camus)
Alexander Fellbom
Uppdaterad: 26 juli 2024Publicerad: 26 juli 2024

Techföretaget Meta, som innefattar bland annat Facebook, risker att böta hela 13,4 miljarder dollar till EU. Detta efter att EU menar att bolaget har gjort sig skyldigt till ett konkurrensbrott.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det amerikanska jätteföretaget har hamnat i blåsvädret efter att ha länkat sin annonstjänst Facebook Marketplace med sitt sociala nätverk Facebook. EU menar att det ger annonsplattformen en orättvis fördel när de två tjänsterna buntas ihop, uppger Reuters.

Komissionen menar även att Meta har missbrukat sin dominerande ställning genom att införa ofördelaktiga villkor för konkurrerande annonstjänster som vill annonsera på Facebook och Instagram.

Nu riskerar bolaget att behöva böta uppemot 13,4 miljarder dollar, motsvarande 10 procent av företagets globala omsättning under 2023. Beslutet väntas förkunnas under september eller oktober.

Meta ställer sig kritiska till anklagelserna

Metas presstalesperson, Matt Pollard, menar att EU:s anklagelser saknar grund.

”EU:s anklagelser saknar helt grund. VI fortsätter att arbeta konstruktivt med tillsynsmyndigheter för att bevisa att vår produkt gynnar både konsumenter och konkurrenssituationen”, säger Pollard till Reuters.

EU kritiserar nya affärsmodellen

Fallet med Marketplace är inte det enda som EU utreder kopplat till Meta. Företagets nya affärsmodell innebär att användaren måste betala för att använda tjänsten. Om inte tvingas användaren gå med på att dennes personuppgifter används för kommersiella syften, bland annat genom att visas riktade annonser.

ANNONS

Här menar EU:s konsumentverk att användarna stressas till att fatta ett snabbt beslut och att Meta inte varit tydliga med att informera om vad konsekvenserna av valet blir, skriver Konsumentverket på sin hemsida.

I detta ärende har Meta till den första september på sig att svara EU:s konsumentskyddsnätverk och kommission. Om inte Meta rättar sig efter kritiken kan ytterligare åtgärder komma att sättas in, vilket skulle kunna vara sanktioner.

Läs mer:

Spotify rusar efter rekordvinst

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS